sábado, 1 de diciembre de 2012

Tranebær og kokospinner

Da viser kalenderen 1 desember og jeg kjører i gang med julebloggingen her på bloggen. Jeg elsker jul så kunne neste hatt juleinnlegg på bloggen året rundt , men jeg prøver å holde det til desember. Dere som har fulgt meg en stund vet at jeg i fjor blogget om de 7 slag og en del andre julegodteri som du finner her på bloggen under julekategorien. I år har jeg bestemt meg for å prøve litt nye småkaker og litt spansk julegodteri, så følg med utover i desember. Første utradisjonelle småkake ut i år er disse tranebær og kokospinnene som er en kombinasjon av flere av mine småkake favoritt oppskrifter.
 Dessuten er tranebær veldig typisk jul synes jeg, kanskje spesiellt i Amerika men jeg kjørte på med dem allikevel.Pinnene ble kjempegode og seiler opp på en god plassering på; "må ha til jul småkakelisten". Om du vil prøve trenger du følgende ;

                    2egg                        /                   2 huevos
                2dl sukker                    /               2dl de azucar
                 80g smør                     /         80 g de mantequilla
                  5dl mel                      /                 5dl de harina
            2ts bakepulver                 /     2 chucaraditas de levadura 
                2dl kokos                      /                2dl de coco
  60g mørke sjokoladeknapper   /  60g de perlitas de chocolate
       40g tørket tranebær            /         40g de cranberry secos
    1ts pepperkakekrydder        /  1 cucaradita pepperkakekrydder
        0,5ts kardemomme          /            0,5 de cardamomma

Sett ovnen din på 200 grader.Smelt smøret og la det avkjøles litt. Begynn med å piske godt sammen sukker og egg. I en annen bolle blander du sammen kokos , mel og alle krydderene dine pluss bakepulveret.
 Når sukkeret og eggene har pisket en stund har du i det smeltede smøret og melblandingen din vekselvis.Du vil nå fa en ganske så seig og tykk deig. 
Bland sammen sjokoladeknappene dine og tranebærene i en bolle, jeg måtte klippe tranebærene mine i mindre biter da de jeg hadde var veldig store, så se ann størrelsen på dine. Vend så forsiktig inn sjokoldeknappene og tranebærene i deigen ved hjelp av en slikkepott. 
Del så deigen i tre like store deler og rull dem ut til en pølse som du legger på bakeplaten. Klapp dem til slik at de blir ca 1,5 cm tykke.
 Stek dem så på 200 grader midt i ovnen i 13-15 minutter, til det får en litt gyllen farge.Pølsene hever litt under steking så ikke la dem være for tykke før du steker dem. De er fortsatt myke når du tar dem ut av ovnen, bruk så en skarp kniv og del dem i passe tykke pinner før du setter dem inn i ovnen igjen til tørking.
 Skru ned tempraturen til 75 grader og la dem stå i ovnen i 2- 3 timer til de blir sprø og tørre.Så er det bare å koke kakao ,te eller kaffe å knaske i vei. 
Egner seg ypperlig til å dyppe i te koppen og ifølge min sjef er de nydelig sammen med rødvin. Smak og behag. Uansett prøv selv og finn ut hva du liker best .
 Ha en fin 1 desember, håper dere alle begynner å finne julestemninga og ikke minst juleroen. Nyt adventstiden og stikk gjerne innom her igjen for flere baketips til jul!
                                     Ha en fin lørdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario