miércoles, 5 de diciembre de 2012

Tejas de navidad-juletakstein

Eller "juletakstein" om du oversetter det til norsk, men disse spanske kjeksene , som spises i store mengder i julen her på de sydligere breddegrader, smaker ikke noe i nærheten av takstein altså . ( Ikke det at jeg har spist så fryktelig mye takstein men...)Navnet tejas kommer av formen på kjeksene som faktisk minner litt om takstein. 
Tradisjonelle tejas lages uten kanel, sjokoladeknapper,kardemomme og appelsin, men jeg lagde en norsk jule vri på mine og det ble slett ikke så dumt. Disse ble godkjent av både liten og stor her i huset og boksen ble fort tom, så en ny porsjon stekes nok snart. En av de "utradisjolnelle " 7 slag i år i mitt tilfelle. Om du vil prøve trenger du følgende;

                 50g smør                 /             50g de mantequilla
              2 eggehviter                /              2 claras de huevo
               80g sukker                  /                80g de azucar
                   50g mel                  /                  50g de harina
            100g mandelflak         /      100g de almendras en laminas
      50g sjokoladeknapper     /         50g de perlas de chocolate
         0,5ts kardemumme       /    0,5 cucharadita de cardamomma
                 1ts kanel                /           1 cucharadita de canela
      skallet av en appelsin     /                la piel de una naraja

Begynn med å sette ovnen din på 175 grader.Riv skallet av appelsinen din, bruk ett zesterjern om du har. Klipp det så i veldig små biter.  Smelt smøret og la det avkjøles. I mellomtiden har du eggehvitene sammen med sukkeret i en bolle og pisker det sammen for hånd. Pisk i 3- 4 minutter , til blandingen får en hvitaktig farge. 
Ha så i det smeltede smøret og rør kraftig slik at det blir godt blandet. 
Ha deretter i melet, kanel ,appelsinskallet og kardemommen. Rør kraftig slik at det ikke danner seg klumper, røren din får nå en veldig seig konsistens, nesten litt som lim, men det er slik den skal være så ingen grunn til bekymring.
 Til sist vender du inn mandelflakene og sjokoladeknappene. Ha bakepapir på en bakeplate og bruk en skje til å lage sirkler med røren på bakepapiret.
 Det skal veldig lite røre til for å formen kjeksene, ca 1/2 spiseskje per kjeks. Smør røren utover med spiseskjeen til det blir tynne kjeks.
 Stek så kjeksene på 175grader i 5-8 minutter , de skal så vidt få litt brunfarge i kantene. Når de har fått det er det viktig å jobbe raskt slik at du får formet kjeksene dine som "takstein". Bruk en kjevle og ta tre og tre kjeks ut av ovnen, med en stekespade, om gangen. Legg de over kjevlen og bøy dem rundt kjevlen slik at de får en bøy.
 Er kjeksene dine for tykke vil de mest sannsynlig sprekke nå, prøvestek derfor gjerne en før du fyller opp bakeplaten. Deretter flytter jeg kjeksene over på rist, det vil si jeg setter dem på langs , imellom to av radene på risten.Litt klønete forklart det her ,men du ser hva jeg mener på bildet. 
Kjeksene stivner fort derfor er det viktig å la de som ikke får plass på kjevla stå igjen i ovnen. Når kjeksene stivner bør de oppbevares i en tett kakeboks.
 Smaker herlig jul og blandingen av appelsinsmak med sjokolade er en uimotstålig kombinasjon. Kan dessverre ikke si stort om holdbarheten på disse, da boksen var tom etter 3 dager.
 Om jeg lager fler og lykkes å redde dem fra sultne mager, så skal jeg komme med oppdatering på holdbarhetstiden, men regner med at de holder seg fint i ett par uker som de fleste småkaker. Håper du fikk lyst til å prøve en spansk variant innimellom de 7 slag.
                                  Ha en fin førjulsdag videre!



11 comentarios:

  1. Hei Helene!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    Hilsen Magne i VG

    ResponderEliminar
  2. Så ut som et deilig bakverk sidde kjeksene. Og noe jeg selv kunne tenke med å prøve å lage. ha ei fin helg da:)

    ResponderEliminar
  3. Åååå nå ble jeg veldig overrasket og glad Magne. Tusen takk! Sender litt sol oppover til det kalde nord som takk

    ResponderEliminar
  4. Bare å prøve Thomas de smaker nydelig og la meg gjerne få vite hvordan det gikk

    ResponderEliminar
  5. Takk for oppskriften! Las extraño mucho aqui en Noruega! Un abrazo y gracias de nuevo!

    ResponderEliminar
  6. De nada Annie espero que te gustan Un abrazo y god jul

    ResponderEliminar
  7. Hvor får man kjøpt sjokoladeknapper?

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hei Er ikke helt sikker på hvor man får kjøpt dem i norge men de jeg bruker er fra Dr Oetker Vet ica max og rema og rimi har hatt Håper det var til hjelp.
      God jul og takk for at du stakk innom her

      Eliminar
  8. Takk Helene<3 jeg lage din oppskriften imorgen.
    God jul !

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Lykke til og la meg gjerne få høre hvordan det gikk. Felices fiestas para ti y los tuyos

      Eliminar
  9. De var veldig gode, men fikk ikke mine til å bli så tynne å fine som dine, virka som røra ble litt tykk. er det stor forskjell på om man mikser for hånd eller med mikser? å bør jeg kanskje bare ha i mindre mel? var liksom så lite røre i forhold til mandler/sjokolade syntes jeg...

    ResponderEliminar