lunes, 24 de diciembre de 2012

Julenissen i pipa kake

Kake passer til alle annledninger og selvfølgelig også i julen, her kommer julenissen i pipa kaken min som en morsom variant å servere i julen eller kanskje på selveste julaften. Dette er en to fluer i en smekk kake,både morsom og god.
Om du vil prøve trenger du følgende til kakebunnen;

          3egg               /                       3 huevos
  3 kopper sukker    /                3 tazas de azucar
       225g smør        /              225g de mantequilla
    2ts bakepulver    /    2 cucharaditas de levadura royale
        3ss kakao       /               3 cucharas de cacao
    1,5kopp melk     /                  1,5 taza de leche
    4 kopper mel      /                  4 tazas de harina

Sett ovnen din på 200 grader. Begynn så med å smelte smøret og la det avkjøles litt. Ha sukker og egg i bakebollen og pisk til du har en luftig eggedosis. Ha så i resten av ingrediensene og pisk det hele godt sammen. 
Ha så røren i en smurt og bakepapirkledt langpanne. Stekes så på 200grader midt i ovnen i 25-30 minutter. La kaken avkjøles litt i langpannen før du flytter den over på rist.
Jeg delte så kaken i seks like store firkantede biter,som jeg igjen delte på midten slik at jeg fikk 12 like store biter. Da jeg så begynte å sette sammen kaken fant jeg fort ut at det ville bli altfor høyt om jeg brukte alle delene så det holdt med halvparten, resten frøs jeg ned til en annen kake. Fyllet denne gangen var jappsjokoladefluff, bringebær,maltesers, non stop og krokan. 
Hvordan man lager jappsjokoladefluff finner du fremgangsmåten på her. Så var det bare å begynne å stable og fylle med jappfluff og godsaker. 
Jo høyere kaken ble jo reddere ble jeg for at den skulle falle sammen, da kom mannen i huset med ett genialt innspill, stikk inn noen av de tregrillpinnene vi har så blir den stødigere.
Som sagt så gjort og dermed var jeg litt roligere og kaken betraktlig stødigere.
Da kaken hadde fått alle sine 6 etasjer stablet opp , var det klart for å trekke kaken, først med sjokoladesmørkrem som du kan finne oppskriften på her på bloggen..
Vær nøye når du tar på smørkremen , det er den som gjør at man får ett pent og flatt resultat når du legger på sukkerpasta lokket,så ta deg god tid når du legger på smørkremen, la den bli jevnt fordelt. Bruk en liten spatula om du har,det gjør jobben lettere.
Deretter pleier jeg å la kaken stå i en 20 minutters tid i kjøleskapet slik at smørkremen blir litt stiv. Neste steg er å trekke kaka med sukkerpasta, jeg brukte rød denne gangen fordi det er jul og fordi kaka skulle se ut som en mursteinspipe.
Neste steg var å skjære ut en haug med like store brune sukkerpasta murstein, så brukte jeg vann til å lime dem på den røde sukkerpastaen slik at det så ut som en mursteinspipe.Så formet jeg beina til julenissen som jeg stakk ned på tregrillspydene som stakk litt opp av kaken, Jeg bøyde dem slik at det så ut som julenissen sprellet litt med beina.
Til slutt formet jeg julenissens lue som jeg satt på toppen av pipa, slik at det så ut som den hadde falt av på vei ned igjennom pipa. Jeg syntes kaka var litt "naken" så jeg stakk ut noen store snøkrystaller av hvit sukkerpasta som jeg la på toppen av kaka.
Det så ut som det hadde falt litt snø på toppen av kaka og dermed ble det mere liv i kaka, veldig enkelt dekorert men allikevel morsomt og stor suksess hos de minste.
Dette var en veldig morsom kake å lage , dessuten smakte den veldig godt. Kombinasjonen av de ulike fyllene var velllyket og de passet godt sammen.
Håper du ble inspirert til å prøve nå, fin å servere til julekaffen eller kanskje som dessert. Eller kanskje til selveste nissefar istedet for grøt.
                                 Ha en strålende julaften!

1 comentario: