sábado, 15 de diciembre de 2012

Kokosmakroner

Tenk at disse hadde gått i glemmeboken hos meg, kom over oppskriften da jeg satt og tittet i min mormors oppskriftsbok. Vi pleide å ha disse om julen da jeg var liten ,og om ikke jeg husher feil en av min søsters favoritter og altså nå kommet frem i fra glemselen og det er de absolutt verdt.
Knallgode er ordet jeg ville bruke.Virkelig verdt  å prøve og dessuten veldig enkle å lage. Til ca 40 stk, kommer ann på hvor store du lager dem, ternger du følgende;

             2 eggehviter        /              2 claras de huevo
              1,5dl melis         /            1,5dl de azucar glace
         1ts vaniljesukker    /     1 cucharadita de azucar vanillado
             125g kokos       /                     125g de coco

Begynn med å sette ovnen din på 180 grader. Deretter pisker du eggehvitene, vaniljesukkeret og eggehvitene til en stiv og tykk marengs. Det tar ca 10 minutter , mer eller mindre , kommer litt ann på kjøkkenmaskinen din.
 Så vender du forsiktig inn kokosen i røren.Ha bakepapir på en bakeplate og plasser kokosmakronene dine på den. Jeg hadde røren i en sprøytepose med en stor stjernetipp på, og sprøytet ut makronene på bakeplaten, jeg lagde dem på størrelse med en 5 kroning.
 Disse er vedlig søte, så synes de gjør seg best som små munnfuller. Om du ikke har sprøytepose og stjernetipp bruker du bare to teskjeer og lager små topper på bakeplaten din. 
Stekes deretter midt i ovnen, på 180 grader, i 10-12minutter. Følg med på slutten av steketiden for disse kan lett bli brente. Avkjøl dem på bakeplaten, for de er veldig skjøre og myke når du tar dem ut, de stivner litt når de blir kalde og er dermed lettere å flytte på.
Oppbevares i en lufttett boks, de er holdbare i ca 2 uker. Ypperlige til en kopp sterk kaffe eller som jeg foretrekker dem , til en kopp te. 
 Smaken minner litt om vanlige makroner , men disse er betydlige letter og ikke minst rasker å lage.
Håper du ble fristet til å prøve en for min del gammel juleklassiker som jeg har hentet frem fra glemselen. 
                             Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario