domingo, 1 de diciembre de 2013

Pepperkake-krumkaker

Første advent og første desember, og jeg er tilbake etter ett lite opphold. I november strakk bare ikke tiden til,med reise,syke barn og fullt opp på jobb ble det sørgelig lite blogging, men i desember blir det andre boller. Jul er bare det beste som finnes ,så nå er det jul for alle penga her i huset godt hjulpet av masse julepynt. I dag har jeg bakt krumkaker med en liten vri, nemlig pepperkake-krumkaker.
 En STOR hit, både blandt store og små kan jeg meddele. Smakte helt nydelig,og gøy å rocke opp de vanlige krumkakene litt. Om du vil prøve trenger du følgende

                  150g smør             /         150g de mantequilla
                 150g sukker           /            150g de azucar
                   150g mel              /              150g de harina
                      3 egg                 /               3 huevos
            1ts vaniljesukker        /   1 cuhcaradita de azucar vanillado
      3ts pepperkakekrydder /  3 cucharaditas de "pepperkakekrydder"
            ca. 3 ss vann              /          ca 3 cuharas de aqua

Begynn med å smelte smøret og la det avkjøles litt. I mellomtiden pisker du en tykk eggedosis av eggene og sukkeret. Bland sammen mel,vaniljesukker og pepperkakekrydder.
Jeg har ferdigkjøpt pepperkakekrydder fra Santa Maria, men du kan blande det selv også ved å bruke like deler kanel,malt ingefær,kardemomme og malt nellikspiker. Ha så vekselvis i melblandingen og det smeltede smøret i eggedosisen , mens du stadig rører godt. La så røren stå å svelle en god stund, min pleier å stå på benken i en times tid.
 Deretter har du i ca 3 ss vann , eller så mye vann du trenger for at røren får den rette konsistensen,og rører godt igjen før pepperkake-krumkakene stekes på vanlig vis i krumkakejern.Ha gjerne litt smør i jernet før den første krumkaken stekes.
Form dem så raskt i den fasongen du vil ha dem , jeg liker den tradisjonelle fasongen jeg da, men her er det valgfritt. La dem avkjøles på rist,før du oppbevarer dem i en tett boks. Jeg får ca 20 krumkaker ut av denne oppskriften.
Som sagt en ny hit her i familien, så regner med at i år blir det både pepperkake-krumkaker, sjokoladekrumkaker som du finner oppskriften på her, og selvfølgelig de Klassiske krumkakene så det blir nok en del krumkakesteking for min del fremover.
Ha en riktig fin første advent og følg meg gjerne på instagram (Bakemester Snipp) for mine førjuls sprell. Håper du titter innom her igjen for mere juleinspirasjon.
                                  Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario