martes, 24 de diciembre de 2013

Julekake 2013

Hvert år bakes det i en eller annen annledning julen kake,i år ble jeg spurt om å bake en "julekake " til ett julemarked  og jeg sa selvsagt ja til det. Denne kaken er jeg 100% fornøyd med når det gjelder smak, jeg fikk også mange kommentarer under julemarkedet på at det smakte fortreffelig.
Utseende på kaken derimot var jeg ikke så fornøyd med, denne kaken ble veldig ujevn og dermed ble dekoren det også, men men ikke alt som går like bra hver gang. Om du vil prøve deg på en fortreffelig kake som smaker jul trenger du følgende til kakebunnen;

                  3egg                   /              3 huevos
              3dl sukker              /            3 dl de azucar
               75g smør               /        75g de mantequilla
                1dl melk                /           1 dl de leche
           3ts bakepulver          /  3 cucharaditas de levadura royale
   3ts pepperkakekrydder   /           3 pepperkakekrydder
      0,5dl mandarinjuice      /       0,5dl zumo de mandarina
                4,5dl mel              /          4,5dl de harina

Begynn med å smelte smøret ditt og la det avkjøles litt. Press saften ut av 2 eller 3 mandariner til du har 0,5dl væske. Visp egg og sukker hvitt, bland det smeltede smøret med melken og mandarinjuicen,og ha deretter blandingen i eggblandingen din litt etter litt.
 Bland så alle de tørre ingrediensene dine og sikt dem inn i røren . Ha så røra i en smurt 20 cm form og stek den i nederste delen av ovnen på 175 grader i 40-50 minutter. Avkjøl kaken helt på rist . Fyllet i kaken denne gangen var Mandarinmousse som du finner oppskriften på her,samt hakkede mandler,nøtter,sjokoladeknapper og hermetiserte mandarinbåter.
Jeg delte kakebunne i tre deler og hadde på to lager med fyll. Det er viktig at du lar moussen få tid til å stivne ordentlig før du fortsetter med å dekorere kaken. Den trenger ihvertfall ett par timer i kjøleskap. Jeg har alltid kakebunnen tilbake i kakeformen før jeg fyller opp lagene, slik holder den bedre formen mens moussen stivner. 
 Det gjør det også letter å holde kaken rett, normalt sett, men denne gangen ble altså min skjev og rar, vet ikke helt hva som skjedde men, men godt smakte det så da ser jeg meg fornøyd med det denne gangen. Jeg skulle trekke og dekorere kaken min med sukkerpasta , så da måtte den smøres opp med smørkrem.
 Jeg brukte min vanlige oppskrift på smørkrem som du finner her på bloggen, men jeg tilsatte 2 ts kanel i smørkremen denne gangen, og det var særdeles vellykket. Så ble kaken trekt med hvit sukkerpasta.Jeg brukte så grønn sukkerpasta til å stikke ut  grønne blader for å forme til en julekrans rundt kaken.
Det gikk med en masse blader men jeg tenkte jo flere jo bedre. Kransen ble skjev og rar da selve kaken var det,så jeg ble ikke så veldig fornøyd med denne dekorasjonen , men jeg hadde ikke tid til å starte på nytt så da ble det som det ble. 
På bunnen av kaken lagde jeg ett rødt kantebånd , og så pyntet jeg med noe røde bær og sølvperler. Ideen var at kaken skulle symbolisere en julekrans. Hvorvidt jeg lyktes med det eller ikke får dere bedømme, men som sagt smaksmessig var dette en av de beste kombinasjonene jeg har hatt i en kake. Det rett og slett smakte jul. Vel verdt ett forsøk.
Vil samtidig passe på å ønske alle mine lesere en riktig god jul. Håper dere får en toppen julefeiring i dag, med masse god mat og godt selskap.
Kos dere og nyt maten og selskapet, så ses vi her inne i romjulen. 
                                Ha en fredfylt julaften !



No hay comentarios:

Publicar un comentario