domingo, 22 de diciembre de 2013

Mors sirupskaker

Dette er en gammel favoritt hentet fra min mormors kokebok ,sirlig nedskrevet med snirklete nesten uleselig håndskrift, blir det noe nesten hellig over å bake disse. De er trolig også min ubestridte favoritt bland alle julekaker og det er også en veldig sentimental småkake for meg, da en bit holder for å bli tatt tilbake til mormors kjøkken og julen der.
Denne dedikererer jeg helt og holdent til min kjære mor ,så håper jeg hun blir stolt og smiler litt der oppe i skyene. Om du vil prøve min favoritt trenger du følgende;

              100g smør          /          100g de mantequilla
             ca 500g mel         /           ca 500g de harina
             200g sukker         /             200g de azucar
                2ts natron           /    2 cucharaditas de bicarbonato
                2ts kanel            /        2 cucharaditas de canela
        2,5ts malt ingefær     /       2,5cucharaditas de jenjibre
              1dl lys sirup         /              1dl de sirope
                 1dl fløte              /             1dl de nata

Sett ovnen din på 180 grader.Begynn med å smelte smøret ditt og la det avkjøles litt. Ha mel,kanel,natron,ingefær og sukker i bakebollen din og pisk på lav hastighet mens du blander inn det smeltede smøret.
 La det piskes godt før du har i fløten og til slutt har du i sirupen. Deigen blir ganske så seig , og det kan hende du må bruke litt mere mel for å få den til å henge ordentlig sammen.
Ha så deigen over på ett melet bakebord og kjevl den ut ganske så tynt. Stikk ut runde kaker og legg dem på en bakepapirkledt stekeplate. Du bør ha litt avstand mellom hver kjeks ,da de siger litt ut under stekingen.
 Stek dem så midt i ovnen i 8-10 minutter. De skal kun bli litt lyse i kantene så følg med underveis. La dem ligge på stekeplaten en 5 minutters tid før du flytter dem over på rist og avkjøles ferdig der. 
Jeg fikk ca. 50 kjeks ut av denne oppskriften Som sagt min ubestridte favoritt og noe av det jeg mest forbinder med min barndoms jul. Smaker nydelig, og er herlig seige å spise. Håper du fikk lyst til å prøve,la meg gjerne gå høre hvordan det gikk om du så gjør. 
                            Ha en fin bitte lille julaften videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario