jueves, 12 de diciembre de 2013

Lusseboller

Lussekatter er vel det de fleste forbinder med Lucia dagen og feiringen av den,nå er ikke jeg noe stor fan av lussekatter ,jeg synes de blir så fort tørre. Lusseboller derimot det er tingen for meg. Disse blir garantert ikke tørre og smaker helt nydelig,så de får bli mine lussekatter i år. 
Orginaloppskriften fant jeg på bloggen Sweet and simple men jeg gjorde om litt underveis. Om du vil prøve min versjon trenger du følgende;

       45g safran i pulver           /             45g de azafran
              2dl sukker                  /            2dl de azucar
               50g gjær                   /     50g de levadura fresca
   175g romtemperert smør   /           175g de mantequilla
            1 klype salt                  /           1 pincho de sal
               5dl melk                   /              5dl de leche
            ca 14dl mel                /            ca 14dl de harina

Begynn med å smuldre gjæren din i bakebollen og ha så i sukkeret , en klype salt og safranen. Bland det hele godt sammen med en skje.
 Varm melken din til 37 grader ,deretter rører du den sammen med gjærblandingen din. Sett så eltekroken på maskinen din og ha så i mel og det romtempererte smøret ditt litt etter litt og vekselvis. Ha i nok mel til du får en fast men litt klissete deig, jeg måtte bruke 14 dl men det kan hende du må ha i litt mer eller mindre,det ser du på konsistensen på deigen din.
 Den skal være litt seig når den er ferdig. Dekk så deigen til med ett håndkle og la den heve i 60-90 minutter. Trill så ut til runde boller ved hjelp av litt mel om det trengs.Jeg fikk 30 boller ut av deigen, men det varierer selvsagt litt med størrelsen på bollene dine.
 Jeg valgte å steke mine boller i metall muffinsformer denne gangen, men det går like fint å steke dem som vanlige boller, så enten har du de ferdig trillede bollene i muffinsformene eller så legger dem på ett bakebrett, før du lar dem heve i ytterlig 30 minutter .
 I mellomtiden varmer du opp ovnen din til 225 grader.Før du setter dem inn i ovnen penslerr du dem med litt egg slik at de blir blanke og fine på overflaten. Bollene stekes så i 8-10 minutter , følg med på steketiden underveis. Bollene er ferdige når du hører en hul lyd når du banker på dem på undersiden.
Om du bruker former som meg vil de "poppe" ut litt men det gjør ingen verdens ting, blir bare lekkert. Mens bollene stekes smelter du litt smør og har litt vanlig sukker i en skål. Når du tar ut bollene lar du dem avkjøles i ca 5 minutter før du pensler dem med litt av det smeltede smøret  for så å rulle toppen på dem i sukker.
 La så bollene avkjøles videre på rist.Smaker helt nydelig,muligens mine nye favorittboller og det kommer nok til å bli nok en porsjon av disse før jul, for det er vel ikke bare på Lucia dagen man kan spise lusseboller,er det vel?
Om du skal fryse bollene, det går helt fint,vil jeg annbefale å vente med å ha på sukkerglasuren og heller fryse dem uten noe glasur, ellers blir det veldig klissete når de tiner. Tin dem heller sakte opp før du setter dem ett minutt eller tre i ovnen på 225 grader, for så å ha på sukkerglasuren . Slik smaker de bedre også, varme og med den sprø knasende sukkerglasuren på toppen.
 Ønsker dere alle en riktig fin Lucia dag i morgen og en ekstra hilsen til verdens beste lillesøster hjemme i Norge, som har bursdag i morgen på selveste Lucia dagen. Hipp hurra for deg! Nå ses vi snart.
                                 Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario