jueves, 26 de diciembre de 2013

Peppermint patties

Peppermynte er en smak jeg forbinder med julen og husker at min bestemor alltid hadde en eske After Eight på bordet i julen. Vel disse peppermint patties ligner på after eight i smaken,selvom formen er en annen, så om du liker After Eight liker du garantert disse. Jeg syntes de smakte helt nydelig.
  Oppskriften jeg tok utgangspunkt i fant jeg hos Manuela på Passion for baking, men jeg fikk ikke min melismasse til å henge sammen når jeg fulgte hennes oppskrift ,så min versjon ble tilpasset underveis. Om du vil prøve trenger du følgende til ca 40 peppermint patties,

               500g melis                 /         500g de azucar glace
                60g smør                   /           60 g de mantequilla
  ca.12 ss kondensert søt melk  / ca.12 cucharas leche condensada
           2ts vaniljeekstrakt            /   2 cucharaditas esencia de vanilla
   3 dråper peppermint essens    /       3 gotas escencia de menta
         250g mørk sjokolade          /         250g de chocolate negro

Ha melisen din i en bakebolle og ha i smøret. Smøret må være romstemperert eller gjerne enda varmere, mitt var på vei til å begynne å smelte og da gikk det veldig lett å røre det ut i melisen. Ta hendene til hjelp om det trengs for å få blandet smøret og melisen helt.
 Deretter hadde jeg i peppermynte essensen, min er fra LorAnns og er veldig sterk , så det hold med 3 dråper, her må du nesten smake deg frem da styrken på disse essensene varierer veldig. Deretter hadde jeg i en og en spiseskje med søt kondensert melk. I orginaloppskriften stod det 4 ss men jeg var ikke i nærheten å ha noe som lignet på en deig etter 4 ss, så jeg fortsatte å tilsette spiseskjeer, og jeg måtte ha i 12 til slutt for å å en fast deig. 
Mitt råd blir derfor ,ha i en og en spiseskje og smak og elt deg frem til riktig antall for deg. Deigen skal være hard og fast og lett å trille til kuler når den er ferdig. Jeg brukte så forskjellige silikonformer til å forme hjerter,halvkuler og blomster av mine peppermint patties, men i ettertid ser jeg at det hadde vært like greit å bare trille dem til kuler, for da jeg fikk dekt dem med sjokoladen , kan man knapt se at de skal forestile blomster og hjerter.
Uansett hvordan du velger å forme dem skal de nå stå i ca 30 minutter i fryseren. I mellomtiden smelter du sjokoladen din, enten over vannbad, i mikroovnen eller som meg i en sjokoladesmelter.Når de 30 minuttene er over , "bader" du hver enkelt pattie i sjokolade, før du setter dem på ett bakepapirkledt brett til sjokoladen stivner.
 Om du vil er nå peppermint pattisene ferdige, men jeg klarte ikke å dy meg ifra å dekorere litt med farget sjokolade i rødt og grønt, men det er helt valgfritt, men jeg synes nå det ble veldig dekorativt og fint. Eller er ett annet alternativ å dyppe dem i litt kokos før sjokoladetrekket stivner helt. 
Uansett hvordan du dekorere dem så smaker de nydelig. Disse blir også min vertinnegave i år om jeg skulle trenge det,også fordi jeg er den eneste her i huset som spiser disse og de er farlig fristende så om jeg har de i hus ender jeg med å spise opp alle som en og da må jeg vel brått kjøpe meg nye bukser på januarsalget. Håper du fikk lyst til å prøve!
                               Ha en fin romjulsdag videre!


No hay comentarios:

Publicar un comentario