jueves, 14 de febrero de 2013

Valentines kaken 2013

Det blir liksom aldri feil med kake,alltid en god annledning synes nå jeg,og Valentines dagen er jo intet unntak. Årets Valentines kake ble veldig rosa,etter sterkt press fra husets 5 snart 6 åring, med hjerter som seg hør og bør i annledning dagen.
Ble veldig fornøyd med denne , gikk greit å lage også og synes den var enkel med effektfull. Budskapet kom ihvertfall frem,og fikk nok en gang brukt for de dekorerte cookiesene. Er som poteten de cookisene, kan brukes til det meste. Om du ble inspirert og vil prøve ,trenger du følgende til kakebunnene;

            3egg               /                       3 huevos 
        3dl sukker          /                   3dl de azucar
        75g smør           /              75g de mantequilla
       1,5dl melk           /                   1,5dl de leche
          4dl mel             /                    4dl de harina
     0,75dl kakao        /                 0,75dl de cacao
    3ts bakepulver      /     3 cucharaditas de levadura royale. 

Begynn med å sette ovnen din på 175 grader, deretter har du bakepapir i og smører en form på 21cm. Jeg pleier å feste litt bakepapir rundt toppen på formen også slik at kaken kan "klatre oppover" under steking og bli ekstra høy og fin. Dårlig forklart med du ser det på bildet litt lengre ned i innlegget. Ha så eggene og sukkeret ditt i bakebollen din og visp det luftig.
 Smelt smøret ditt og bland det med melken. Skru ned styrken på kjøkkenmaskinen din og hell melkeblandingen forsiktig ned i smørblandingen og visp til du får en klumpefri røre. Deretter sikter du inn mel, bakepulver og kakao litt etter litt. 
Røren has så i den smurte formen og stekes i 45-50 minutter på 175 grader i nederste delen av ovnen. Får å få en like høy kake som jeg hadde trenger du to av disse kakebunnene. 
Dette blir en høy bunn og den kan dermed deles i 3,så tilsammen var det 6 lag med kakebunn i denne kaka. Min ble litt skjev denne gangen, men vanligvis når jeg stabler slike høye kaker bruker jeg en grillpinne av tre i midten som støtte,men denne gangen hadde jeg ikke flere grillpinner igjen derav litt skjev kake. Men det er ett lurt tips.
Jeg brukte to forskjellige fyll denne gangen. Melkesjokoladefluff som du kan finne oppskrift og fremgangsmåte på her,
 og skogsbærmousse som du finner oppskriften på her inne på bloggen.

Når kaken var ferdig fylt og hadde fått stå en times tid i kjøleskapet slik at moussen stivnet ordentlig, dekte jeg hele kaken med vaniljesmørkrem som jeg farget rosa.Oppskriften på smørkremen finner du her,den eneste forskjellen er at jeg hadde i ett par dråper med vaniljeessens for smakens skyld og litt rosa pastafarge. Her må du smake deg frem, for styrken på vaniljeessenser varierer veldig , det er ihvertfall min erfaring. 
Lagde dobbelt porsjon av denne også,da jeg ville prøve meg på å lage ett slags mønster i smørkremen og ikke trekke hele kaken med sukkerpasta. Synes det gikk veldig greit, jeg brukte kanten på spatulaen min og dro den rundt hele kaka lagvis.
 Fikk da fine sirkler rundt kaka,og det samme gjorde jeg på toppen. De synes ikke så godt på bildene,men de kom klart frem altså.
 Deretter pyntet jeg med de nå mye omtalte hjertecookiepopsene, hjerter i rød og rosa sukkerpasta, og hvite og rosa perler.
Kaken holdt til 16 personer ,og da var det ennå en stor bit igjen ,og noen forsynte seg to ganger også, så som dere skjønner var dette en stor kake.
Vel da gjenstår det bare å ønske dere alle en riktig fin Valentinesdag,husk å si til noen du setter pris på at du føler det sånn ,er ofte godt å høre sånne ting. Happy Valentines!
                             Ha en fin Valentines dag videre!

1 comentario: