viernes, 8 de febrero de 2013

Valentines chocolate cookies

Tenkte å komme med oppskriften på en cookie deig som gir helt fantastisk fine cookies til å dekorere på. Veldig enkel oppskrift ,som smaker godt, jeg har prøvd en del cookie oppskrifter for dekorering som absolutt ikke har smakt godt, men denne både smaker godt og er helt perfekt til å dekorere med royal icing. Cookiesene skal jo ikke bare være fine å se på , men smake godt også. Rosa og lilla var fargene jeg valgte ,og jeg ble superfornøyd med resultatet.
Oppskriften fant jeg hos Sweetapolita og er en sikker vinner. Om du vil prøve å lage dekorerte hjerter til Valentines dagen trenger du følgende;

                750g mel               /          750g de harina
             140g kakao            /           140g de cacao
                  1ts salt                /       1 cucharadita de sal
               450g smør             /       450g de mantequilla
              400g sukker           /            400g de azucar
         230 g brunt sukker     /       230g de azucar moreno
              3 kalde egg           /              3 huevos frios
        2 ts vaniljeekstrakt      /   2 cucharaditas de vanilla liquido

Begynn med å sikte melet,saltet og kakaoen din. Jeg siktet 2 ganger synes konsistensen på den endelige deigen blir bedre da.
 Ett lite tips, jo bedre kvalitet det er på kakaoen du bruker ,jo bedre smaker cookiesene,så spander gjerne noen kroner på kakao. Deretter har du smøret,som bør være romtemperert ,og sukkeret og det brune sukkeret  ditt i bakebollen. Bland det hele godt sammen til sukkeret er jevn fordelt i smøret og det får en kremete konsistens. Det tar mellom 5 og 10 minutter ,kommer litt ann på styrken på kjøkkenmaskinen din.
Vær også obs på at dette er en veldig stor oppskrift, og om bakebollen din er liten ,ha i litt og litt om gangen ellers kan du ende opp som meg, med sukker over hele kjøkkenet. Dermed er du advart. Ha så i vaniljeekstrakten din før det er tid for å ha i eggene, ha i ett egg om gangen , og de skal være kalde slik at deigen din ikke blir varm når den er ferdig eltet.
Pisk litt mellom hvert egg, til slutt har du i mel og kakaoblandingen din litt etter litt, til du får en fast og fin deig. Del så deigen i to,og pakk hver del inn i plastfolie. Trykk deigen ut mellom plastfolien slik at du får to plater med deig som du legger i kjøleskapet.
 La deigen ligge der i 45-60 minutter, om den ligger lengre er det ingen krise, men jeg annbefaler ikke at den ligger noe kortere enn 45 minutter,for da blir det veldig seigt og vanskelig å kjevle ut. Så er det tid for utkjevling, ta ut en halv plate om gangen fra kjøleskapet og legg den mellom to ark med bakepapir, kjevl så deigen ut til den er ca.3-5mm tykk.
  La den så ligge mellom bakepapiret og legg den tilbake i kjøleskapet i 15 minutter. Deretter er du klar for å  trykke ut  figurene dine med kakeformer. Jeg trykte ut hjerter i alle slags størrelser og varianter denne gangen. Legg cookiesene på en bakepapirkledt bakeplate og sett så hele bakeplate i fryseren i ytterligere 15 minutter.
 Sett ovnen din på 180 grader i mellomtiden og når de 15 minuttene i fryseren er over setter du bakeplata di rett i ovnen og steker cookisene i 15-18 minutter. Ta dem ut og la dem avkjøles litt på bakeplata, før de avkjøles videre på rist. Grunnen til at deigen kjøles ned såpass mange ganger er at cookiesene dine får da en helt perfekt form, de hverken sklir ut et popper opp under steking, da de går rett fra kaldt til varmt. Du får dermed en rett og glatt overflate som er perfekt for dekorering.
Vel verdt det, mener nå jeg ,og trust me jeg har prøvd mange oppskrifter på cookies til dekorasjon og de har enten blitt for ruglete , har sklidd ut under steking eller rett og slett ikke smakt godt. Drister meg til å si at dette er den perfekte cookie for royal icing dekorering
Dessuten kan du legge dem tett sammen på bakebrettet da de ikke forandrer seg noe under steking.Om du vil dekorere dem som meg trenger du royal icing og konditor -eller pastafarger. Royal icingen jeg bruker finner du oppskriften på her på bloggen.
 Mye rosa og hjerter denne gangen. Bare husk på at cookiesene må være helt kalde før du begynner med dekoreringen ellers smelter icingen og renner av.
Følg med de neste dagene her inne hos meg , så vil det komme ett par blogginnlegg med flere ideer om hvordan du kan lage fine Valentines gaver av disse cookiesene. So stay tuned! På gjensyn!
                                     Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario