viernes, 22 de febrero de 2013

Lemonies

Først ut av oppskriftene av det som var å finne på det gigantiske kakebordet jeg lagde til dåpen(du kan lese om det her) er Lemonies. En av mine helt klart favoritter og det fine er at du kan variere fargen på melisglasuren etter annledningen.Jeg brukte selvfølgelig lyserosa denne gangen.
 Dette er en lys variant av brownies og smaker deilig sitron, friskt og godt.Oppskriften fant jeg hos Manuela men jeg doblet den og la til litt siden jeg lagde til en stor langpanne. Om du vil prøve min versjon trenger du følgende;

              260g mel         /                 260g de harina
           510g sukker       /                    510g sukker
            2 sitroner           /                      2 limones
                6egg              /                       6 huevos
           345g smør         /             345g de mantequilla
             0,5ts salt          /            0,5 cucharadita de sal
        1ts bakepulver     /      1 cucharadita de levadura royale

Begynn med å sette stekeovnen din på 180 grader og kle en stor langpanne med bakepapir. Riv så skallet av de to sitronene og finklipp skallet så mye som mulig. Deretter presser du sitronsaften ut av de to sitronene. Ha så eggene,sitronsaften og sitronskallet i en bolle og visp det godt sammen for hånd.
I en mikserbolle har du så de andre ingrediensene , mel,smør,salt,sukker og bakepulver. Miks dette godt sammen, det er viktig at smøret ditt er romtemperert når du skal gjøre dette.
Deretter har du i eggeblandingen og pisker videre til alt er godt blandet og du får en kremete røre.Hell røren over i langpannen og bruk en slikkepott til å få en jenv og rett overflate, Kaken hever ikke så mye under steking så viktig at du jevner ut overflaten før du setter den i ovnen. 
Sett så kaken inn ved 180 grader og la den stekes i ca. 50 minutter. Kaken skal få en gylden overflate, bruk gjerne en kakepinne til å kjenne etter om den er ferdig ,men vær klar over st den er litt som brownies inni altså ikke helt tørr ,så det er mulig det vil sitte litt kake igjen på kakepinnen din, selvom den er ferdig. La den så avkjøles i en 10 minutters tid i formen før du løfter den over på rist. Kaken kan fint fryses men da uten melisglasuren.
Som sagt brukte jeg rosa melisglasur denne gangen, siden det var barnedåp for jente. Melisglasuren rørte jeg enkelt sammen av melis og sitronsaft, jeg skriver ikke noen mål på denne glasuren da det bare er å se ann og dessuten liker noen ett tykt lag med glasur mens andre foretrekker ett tynt lag, her er det hva du liker som teller. Kaken var populær på kakebordet og var blandt de første som forsvant.Håper du fikk lyst til å prøve.
                                  Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario