viernes, 1 de febrero de 2013

Plommekake

Hadde noen plommer som hadde blitt litt glemt helt bakerst i kjøleskapet, var ikke noe galt med dem de hadde bare blitt litt rynkete på utsiden, så istedefor å kaste dem ble det en nydelig liten plommekake ut av dem, og det angret jeg ikke på.
Jeg , mannen i huset, 5 snart 6 åringen  og minstemann klarte å spise opp hele kaken mens den fortsatt var lunken, det sier vel noe om hvor god den var, eller kanskje heller det sier noe om hva for noe kakemonser vi er her i huset. Ikke vet jeg, men om du vil la deg friste trenger du følgende;

          100g smør                  /             100g de mantequilla
          2dl sukker                   /                    2dl de azucar
             2dl mel                     /                    2dl de harina
       1ts bakepulver              /         1 chucaradita de levadura
     2ts vaniljesukker            /    2 chucaraditas de azucar avanillado
               2 egg                    /                    2 huevos
       4-5 røde plommer       /                  4-5 ciruelas
           1ts kanel                  /          1cucaradita de canela
     4 ss malte nøtter           /      4 chucaras de nuezes molidas
         perlesukker              /                     azucar perla

Begynn med å sette ovnen din på 175 grader. Smelt smøret og la det avkjøles. Mens det avkjøles tar du steinene ut av plommene ,la skallet være på, og deler dem i biter. Strø over en teskje kanel og litt sukker og sett det til siden.
Når smøret er avkjølt har du i sukkeret og eggene dine, rør det hele sammen for hånd. Denne kaken er ikke bare utrolig god men også utrolig lett og lage, på pluss siden må det også være sagt at det blir ikke mye oppvask av å lage den heller. Deretter rører du inn melet, vaniljesukkeret og bakepulver. Legg så bakepapir i en liten ildfast form eller en liten langpanne alt etter hva du har for hånden. 
 Smør litt langs sidene og hell i røren. Deretter fordeler du plommebitene dine i formen før du til slutt strør over de malte nøttene dine og litt perlesukker. Jeg brukte mandler og hasselnøtter for det var det jeg hadde liggende i skapet , men jeg er ganske sikker på at du kan bruke andre typer også , bruk det du finner i skuffer og skap.
Så setter du kaken inn i ovnen på 175 grader på nederste rist og steker den i 25 - 30 minutter. Avkjøles i formen før du tar den ut og skjærer den opp i passelige biter.
Som sagt så spiste vi vår lunken, så hvordan den er helt kald eller hvordan den holder seg kan jeg si lite om, men jeg kan tenke meg at en dag eller to i kjøleskap. 
 Er også ganske sikker på at den kan fryses med hell. Dessuten tror jeg ett godt tips ville være å servere den med vaniljeis til. Uansett vel verdt ett forsøk,og som sagt enkel å grei å lage.
                                               Ha en fin dag !

No hay comentarios:

Publicar un comentario