domingo, 24 de febrero de 2013

New york cheesecake

Her kommer det nok en kake som var med på kakebordet i barnedåpen,enda en klassiker New york cheesecake. Tror nesten det er den beste ostekaken jeg vet om, en klassiker som aldri slår feil. 
Dessuten blir den bare bedre på smak av å stå en dag eller to ,slik at jeg kunne lage den ett par dager i forveien uten problem.Om du vil prøve denne klassikeren trenger du følgende;

Til bunnen;
      250g digestive kjeks    /    250g de galletas digestives
         1ss brunt sukker        /    1cuchara de azucar moreno
              150g smør            /           150g de mantequilla

Til ostefyllet ;
      800g philadelfia ost     /       800g de queso philadelfia
             2,5dl sukker           /                2,5dl de azucar
                 1ss mel              /            1 cuchara de harina
          2ts vaniljesukker      / 2 cucharaditas de azucar avanillado
              4 store egg          /                4 huevos grande

Til toppingen;
       3dl creme fraiche      /             3dl de creme fraiche
            2ss sukker            /               2 cucharas azucar
       1ss vaniljesukker      /      1 cuchara de azucar avanillado

Begynn med å sette ovnen din på 180 grader,deretter starter du med bunnen på ostekaken. Kjør digestivekjeksene dine i en food processor til du får fine smuler. Smelt smøret og la det avkjøles litt. Bland så kjekssmulene med sukkeret før du rører i det smeltede smøret.
 Bruk en skje til å trykke ut deigen i en rund 24cm kakeform,ha bakepapir i bunnen og smør sidene på formen. Sett deretter formen 5 minutter i fryseren, ta den ut og sett den så i kjøleskapet mens du lager fyllet til kaken.
Ha kremosten og sukkeret i bakebollen din og pisk det hele godt sammen. Deretter har du i vaniljesukker og hvetemel. Tilsett så ett egg om gangen og pisk godt mellom hvert egg. Ha så røren over kakebunnen din og stek den på nederste rille i ovnen på 180 grader i ca. 1 time.
Vær klar over at kaken fortsatt kan virke litt løs når du tar den ut av ovnen , men så snart den avkjøles vil den stivne, så ingen grunn til bekymring. Det er derfor viktig at kaken får stå i formen mens den avkjøles helt. Den vil også synke litt sammen når den avkjøles, og det kan hende den sprekker litt, men det gjør ikke noe da den skal dekkes av toppingen.
Når kaken er helt avkjølt rører du sammen alle ingrediensene til toppingen og heller den over kaken. Sett så kaken tilbake i ovnen på 180 grader i ca. 15 minutter. La den igjen avkjøles i formen, gjerne over natten i kjøleskap. Om du tar den ut for tidlig vil den renne utover da det tar tid før den stivner helt igjennom.Husk å skjære runt formen før du løsner den, og husk å fjerne bakepapiret. Da var det bare å nyte den perfekte ostekake, spør du meg. Håper du vil prøve! Den var veldig populær på kakebordet og jeg rakk ikke å få meg en bit selv før den var spist opp.
                                     Ha en fin dag videre!

2 comentarios:

  1. Denne var temmelig lik min oppskrift, fra min amerikanske kakebok. :) Jeg bruker seterrømme i stedet for creme fraiche, men det gjør jo samme nytten.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Det er sikkert like godt men seterrømme er ikke å oppdrive her i spania så jeg må nøye meg med creme fraiche .Kanskje jeg skal prøve med rømme mens jeg er hjemme i påska

      Eliminar