viernes, 4 de agosto de 2017

Tapas; Pimientos de padron

Fredag og selvom det skrives august på kalenderen så er det fortsatt like hett her i Toledo hvor jeg bor ,gradestokken kryper opp mot 40 grader hver dag og tiden på kjøkkenet begrenses så mye den kan. Da er det godt at det nå er sesong for pimientos de padron og at disse er en supergod tapas som forberedes på null komma niks.
Jeg har sett pimientos de padron til salgs hjemme i gamlelandet så jeg vet de er å få tak i. Hva er så egentlig pimientos de padron,jo det er grønne mini paprikaer som er en klassisk spansk tapas. De kan forberedes på tre forskjellige måter og spises som de er, så den eneste ingrediensen du trenger til denne tapasen er pimientos de padron og maldon salt.
Første alternativ er å lage dem i en frityrkoker,dette er også den klassiske ,om du skulle ha det. Det hele er såre enkelt ,varm opp frityrkokeren og ha i pimientos de padron.La de friteres til de begynner å få en mørkebrun farge og skallet popper opp litt.Det tar ca 5 minutter.Strø over riklig med maldonsalt og vips så er de klare til å serveres.Dette er min favorittmetode også selvom den kanskje ikke er den sunneste😉
Om du vil tilberede dem i ovnen setter du ovnen din på 220 grader,legg pimientosene på stekebrettet og ha over riklig med olivenolje og maldon salt.Sett dem inn midt i ovnen og følg med underveis det tar ca 25-30 minutter til de får den karakteristiske mørkebrune fargen og er ferdige.
Siste alternativ er å tilberede dem i stekepannen,ha i riklig med olje i stekepannen og varm den opp til medium varme,det er viktig at oljen ikke er for varm ellers blir pimientosen lett brent på utsiden men rå inni når du steker dem.Vend på dem til de er godt stekt på alle sider og får den karakteristiske mørkebrune fargen,la oljen renne av og ha over godt med maldon salt.
Uansett hvordan du velger å tilbrede dine pimientos de padron så lover jeg deg at de smaker utsøkt.Min og sønnens ubestridte favoritt og lag mange for dette er som å spise potetgull,du klarer simpelthen ikke å stoppe. Håper du ser etter pimientos de padron neste gang du er i butikken,de er i sesong nå.
Ha en super fredag med eller uten tapas ,jeg selv starter på andre del av ferien i dag,nå sammen med min bedre halvdel, som endelig skal ha ferie han også.Om du vil følge med på ferien så blir det mere oppdatering på den på instagram,navnet er Bakemester Snipp der også.Bloggen fortsetter som vanlig,så håper du titter innom snart igjen.
Ha en fin helg!


No hay comentarios:

Publicar un comentario