viernes, 1 de mayo de 2015

Fredagstapasen; Brødpinner med oregano

Til all slags tapas her i spania er det veldig vanlig at det serveres med brød, og veldig mange ganger får man som alternativ brødpinner som tilbehør, og det er nettopp noen veldig gode brødpinner som blir fredagstapasen her på bloggen i dag. Sprø, smakfulle ,salte brødpinner som passer til det meste eller som kan nytes helt alene.
Jeg liker mine sammen med litt manchego ost, mens barna i huset liker å dyppe dem i litt nugatti, noe for enhver smak altså. Om du fikk lyst til å bake brødpinner trenger du følgende ingredienser;

         25g gjær        /       25g de levadura fresca
         3dl vann        /              3dl de aqua
     1ss olivenolje    /       1 cda de aceita de oliva
          2ts salt         /              2cdtas de sal
       2ts oregano      /          2cdtas de oregano
         6-7dl mel        /             6-7dl de harina

Begynn med å røre ut gjæren din med vannet i en bakebolle. Pass på at vannet er lunkent , ca 37 grader er en fin tommelfinger-regel. Ha deretter i salt,olivenolje og oregano og rør runt til alt er godt blandet.
Sett deretter eltekroken på maskinen din og elt inn melet litt etter litt, se ann på melmengden, denne deigen er ganske klissete når den er ferdig så det er ikke sikkert du trenger alt melet. Når deigen begynner å slippe kanten på bakebollen er den ferdig.
 Dekk så bakebollen til med ett kjøkkenhåndkle og la deigen din heve i 35-45 minutter.Sett så ovnen din på 250 grader. Ta deigen ut av bollen og trill deretter lange tynne pinner av deigen din. De bør være ca 1 cm i diameter og jeg lager min ca 15-20 cm lange.Det gjør slettes ikke noe om de blir litt ujevne , jeg synes det bare er sjarmerende jeg.
 Legg dem så på en bakeplate, du trenger litt avstand imellom dem da de skal heve noe. Dekk dem til og la de heve under kjøkkenhåndkle nok en gang i ca 30 minutter. Deretter pensler du dem med vann og strør flaksalt over, jeg foretrekker maldon salt , men bruk det du har for hånden. Stek så brødpinnene midt i ovnen i 8-10 minutter. De er ferdige når de får en gyllen farge på sidene.
La de avkjøles på bakeplaten, pinnene er myke når de kommer ut av ovnen men blir hardere og hardere etterhvert som de avkjøler seg. Jeg må få legge til at de smaker fortreffelig når de er varme og myke også, bare pass på at tunga ikke brennes, jeg snakker av erfaring her.
Oregano pinnene bør oppbevares i en tett kakeboks, ikke plast, da blir de bare seige og myke . De holder seg fint i ca 2 uker så disse kan du forberede i god tid før de skal serveres. Håper du fikk lyst til å bake litt, blir veldig glad om dere som titter innom her legger igjen en kommentar både ris og ros, det motiverer til å fortsette å blogge.
                                  Ha en fin fredag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario