lunes, 4 de mayo de 2015

Mums mums

Mums mums er en gammel barndomsfavoritt som hadde gått helt i glemmeboken min, heldigvis dukket den opp igjen i hodet mitt her om dagen. Oppskriften var inntakt i en gammel kokebok som jeg har,så da var det bare å sette igang med bakingen. Jeg synes dette er barnslig godt, nyter hver bit og kan lett forspise meg. 
Ungene og mannen i huset var like begeistret som meg, så da kan jeg annbefale disse på det sterkeste. Disse er også garantert en innertier på etthvert barneselskap. Dessuten lette å lage og det blir mange utav en masse. Om du vil prøve deg på mums mums trenger du følgende ingredienser til ca.28 stk;

          4,5dl sukker             /                 4,5dl de azucar
           3/4 dl melis               /            3/4dl de azucar glace
           1 eggehvite               /               1 clara de huevo
       1,5dl iskaldt vann          /               1,5dl de aqua fria
      1,5ss gelatinpulver         /        1,5cda de gelatina en polvo
     1,5dl kokende vann        /           1,5dl de aqua hirviendo
             4dl kokos                 /                   4dl de coco
             2ss kakao                 /                2cda de cacao
       1ss vaniljesukker           /        1cda de azucar avanillado

Begynn med å blande sammen i en bolle kokos, kakao og vaniljesukker, rør det lett sammen med en skje og strø ca halvparten i bunnen av en bakepapirkledt langpanne på 20X30 cm. Spar på resten av kokosblandingen.
Deretter blander du sukker, eggehvite , melis og det iskalde vannet ditt i en bakebolle. Kok samtidig opp vannet ditt som skal være varmt og løs opp gelatinpulveret ditt i det kokende vannet,rør litt slik at det løser seg godt opp.
Ha deretter den varme blandingen i bakebollen din og begynn å vispe på full styrke. Pisk kraftig til du får en hvit og luftig masse. Den skal være ganske så tykk, det tar en 10 til 15 minutter alt etter styrken på kjøkkenmaskinen din.
Ha så massen over i den fra før kokosstrødde langpanneformen din. Bruk en slikkepott til å fordele massen jevnt utover. Deretter strør du kokosblanding på toppen av mums mumsen også. La det være litt igjen av kokosblandingen din, den vil du trenge når du skjærer opp mums mumsen.
Sett så hele langpannen din i kjøleskapet og vent til massen din har stivnet. Det tar en 5-6 timer før den stivner helt igjennom, så her må man beregne litt ventetid. Når så massen har stivnet løfter du hele kaken ut av langpanneformen ved hjelp av bakepapiret. Så trenger du en skarp kniv, litt olivenolje og resten av kokosblandingen din.
Smør kniven din med litt olivenolje, det gjør at mums mumsen ikke klistrer seg fast når du skjærer den opp og del den så opp i passende biter. Jeg fikk 28 biter ut av min, men jeg kunne nok skjært dem litt mindre.Ha så bitene opp i kokosblandingen din.
Vend dem rundt i kokosblandingen slik at de sidene som er hvite også blir dekket av kokos. Så er det bare å gjøre seg klar til å prøvesmake og til å bli tatt tilbake i tid til barndommen igjen, om du som meg har spist disse i mang ett barneselskap.
Jeg synes som sagt disse er supergode, hva synes du? Disse holder seg godt i en boks i kjøleskapet i 5-6 dager, men ta dem ut ifra kjøleskapet en liten stund før de skal serveres så de ikke er helt kalde når de spises.
Håper du fikk lyst til å bake litt nå, disse er virklig superenkle å lage . Baker du noe fra bloggen blir jeg veldig glad for å høre om det.
                                   Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario