lunes, 10 de noviembre de 2014

Hvordan lagre Steinsopp/boletus edulis

Som sagt før så har det vært en en heidundrendes sopphøst i spania, og det er fremdeles mere å hente i skogen for de som ønsker det. Men nå er vår fryser full så tror nok vi har fått nok for i år. En ting er å plukke sopp , men om man finner så mye som vi har gjort hva gjør man da med alt. Sopp generellt er jo en sensibel råvare og holder seg ikke i all evighet. Vi har en løsning for dere som vil spise steinsopp hele vinteren igjennom, nemlig frysing av ferdig tilberedt steinsopp.
Steinsopp har vi rundt regnet plukket 100 kg av i år og selvom vi har gitt bort og spist masse hadde vi fremdeles masse igjen, og skogens gull vil man jo gjerne bevare så godt det lar seg gjøre. Vi har kommet frem til en veldig enkel og effektiv måte å oppbevare steinsoppen på.
 Om du vil prøve, er det hele såre enkelt, og du tenger ikke mange ingrediensene, det du trenger mest av er plass i fryseren. Om du har sopp som skal lagres trenger du følgende;

                     steinsopp                     /      boletus
                         salt                           /       sal
           extra virgen olivenolje           /   aceite de oliva

Begynn med å vaske og rense steinsoppen din godt. Jeg skjærer først av all jorden og stygge flekker på hver enkelt steisopp før jeg vasker hver enkelt under rennende lunkent vann.
Jeg er veldig nøye med å vaske godt siden ingen liker å tygge sand i maten som du senere skal bruke steinsoppen i. Jeg lar så steinsoppen lufttørke en halv times tid i ett dørsslag.
Deretter deles hver enkelt steinsopp i to og jeg sjekker og dobbeltsjekker for mark og andre ulumskheter som fort kan lure seg inn i steinsoppen.
 Deretter skjæres hver enkelt steinsopp opp i så tynne skiver som du bare klarer.Mens du skjærer opp steinsoppen setter du en stor stekepanne på platen på middels varme med ekstra virgin oliven olje i. Bruk mye olje og la den bli ordentlig varm.
En god olivenolje som jeg vet er å få tak i hjemme i norge er av merket Ybarra, det er en olje som koster litt ekstra men det er absolutt verdt det. Når oljen din er varm har du så i den oppskjærte steinsoppen.
La den stekes til den blir myk og litt gyllen i kantene, ha på litt salt og vend på steinsoppen med jevne mellomrom. Jeg pleier å etterfylle mere oppskjært steinsopp i pannen , for ettersom steinsoppen stekes så krymper den og det blir plass til mere i den samme stekepannen.
Ha i mere olje og salt ettersom du fyller opp med mere steinsopp, det skal være godt med olje i stekepannen hele tiden. Når all soppen din er stekt opp lar du den stå å bli litt avkjølt på kjøkkenbenken i en halv times tid, deretter er den klar for å fryses. 
Jeg fryser i små syltetøyglass, men det går bra med plastikkbokser om du foretrekker det. Fyll glassene godt opp med den nå stekte steinsoppen og la olivenoljen som du stekte i følge med.Deretter er det bare å fylle opp fryseren.
Jeg synes dette er en veldig kjekk måte å lagre steinsopp på, når den så skal brukes tar jeg den opp og tiner den deretter har jeg den rett i den retten jeg skal bruke steinsoppen i, eller rett i stekepannen og varmer dem opp om jeg skal spise den som den er. Utrolig lettvint å ha i sauser,gryter,supper, omeletter osv osv mulighetene er mange.
Håper du fikk lyst til å prøve og om du vil følge med oss på sopptur neste gang så følg meg på instagram, heter Bakemester Snipp der også, da vil du bli oppdatert på soppfangsten i denne familien.Ungene har blitt eksperter nå og plukker og renser sopp som om de aldri skulle ha gjort noe annet.
Særlig datteren i huset har blitt bitt av basillen og konkurerer med pappa om å finne den største , for øyeblikket ligger ho godt ann til å vinne den konkurransen.
                                  Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario