miércoles, 19 de noviembre de 2014

Dåpskjeks med sukkerpasta

Til Jimenas kakebord på hennes dåpsdag var det også dekorerte kjeks. Vaniljekjeks på pinne nærmere bestemt, alle dekorerte med sukkerpasta. Disse var de som ble mest populære hos den yngre garde, alt på pinne har en tendens til å bli det.
Jeg brukte min vanlige oppskrift på Sugar cookies, den finner du her på bloggen, til selve kjeksen. Eneste forskjellen jeg gjorde var at jeg droppet sitron-essensen og tilsatte litt ekstra vanilje-essens istedet for. Kjeksen fikk da nydelig vaniljesmak.
Jeg hadde ikke lyst til å pynte kjeksene med royal icing denne gangen,først og fremst fordi det var så utrolig varmt ute, men også fordi jeg ville prøve noe nytt som den bakefantast jeg er. Dermed falt valget på å dekorere med sukkerpasta. Jeg brukte sukkerpasta i de samme fargene som var temafarger for kakebordet, nemlig lilla,lys rosa og mørk rosa.
Å dekorere kjeks med sukkerpasta er mye raskere enn å bruke royal icing. I tillegg til  kjeksen, trenger du sukkerpasta og aprikossyltetøy. Til disse kjeksene trykte jeg først ut ett hjerte i lilla sukkerpasta. Jeg brukte samme kakeform som til kjeksen. Deretter pensler du ett tynt lag med aprikosesyltetøy på baksiden av sukkerpastaen før du "limer" den på kjeksen. La kjeksen ligge å tørke en halv times tid , før du fortsetter å dekorere, slik at sukkerpastaen får tid til å feste seg ordentlig og tid til å tørke.
Mens kjeksen tørket trykte jeg ut lyse rosa barnevogner av sukkerpasta ved hjelp av en silikonform jeg har. Jeg lot også disse tørke en stund før jeg "limte" dem på kjeksen på samme måten som før.
Den andre halvparten av kjeksene dekorerte jeg med en blomst av sukkerpasta. Jeg lot blomstenes tørke en dag i litt sølvpapir slik at de ble bøyde, det ga en kjempeeffekt til kjeksen,og det var disse jeg synes ble finest og som jeg var mest fornøyd med. Det synes ikke så godt på bildet men blomsten stod ut av kjeksen og så nesten ekte ut.
Alt i alt var det veldig vellykket å pynte kjeks med sukkerpasta, og det utgjorde en veldig stilig effekt på kakebordet. Håper du kanskje fikk lyst til å prøve, og følg gjerne med på bloggen fremover for flere oppdateringer og inspirasjon fra Jimenas barnedåp.
                                    Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario