viernes, 7 de noviembre de 2014

Fredagstapas:Foie gras pate med steinsopp

Dere som følger meg på Instagram,heter Bakemester Snipp der også,vet at sopphøsten i spania har vært på topp i år. Vi har plukket og plukket og resultatet er en fryser full av sopp. Masse Boletus edulis eller steinsopp som den heter på norsk har det også blitt. Steinsopp er min favoritt og dagens tapas inneholder nettopp det.
Dette er en tapas som er rask og lage, men ingrediensene er vel kanskje ikke blandt de man til vanlig har i kjøleskapet, men har du muligheten så annbefales den så absolutt. Om du ble fristet trenger du følgende;

       1 blokk foie gras    /      1 paquete de foie gras
        1 stor stensopp    /            1 boletus edulis
       1 pakke ritz kjeks  /    1 paquete de galletas Ritz
         Blåbærsyltetøy    /    mermelada de arandanos
              olivenolje        /          aceite de oliva
                 salt              /                   sal
             Basilikum        /               albahaca

Begynn med å vaske og rense steinsoppen din godt , skjær den deretter i så tynne skiver som du bare klarer.
Varm litt olivenolje i en stekepanne på middels varme, stek steinsoppskivene dine i olivenoljen til de blir litt gyllene i kantene. Ha over litt salt mens du steker. 
Deretter skjærer du skiver av foie gras og lager runde skiver som har mer eller mindre samme størrelse som ritzkjeksen din. Jeg brukte en rund utstikker som jeg vanligvis lager pepperkaker med. Glemte helt å ta bilde av dette , ble veldig ivrig så da gikk det i glemmeboka.
Pass på at foie grasen din er kald når du gjør dette ellers faller den lettere ifra hverandre. Deretter gjenstår det bare å anrette det hele. Legg foie gras sirklene dine på ritzkjeksen. Ha på litt blåbærsyltetøy og fest så litt stekt steinsopp på toppen av det hele ved å trykke steinsoppen litt ned i syltetøyet.
Pynt med små basilikumblad og så er det klart til servering. Annbefaler virklig en god rødvin til disse , det hever smaken om mulig til nye høyder. Synes selv denne er helt nydelig, kanskje min favoritt av alle tapasen som finnes her på bloggen.
Så har du sjansen bør du absolutt prøve,jeg synes det smaker høst og skog i en og samme munnfull. Hvor mange tapas du får kommer ann på hvor mye foie gras og steinsopp du har. Jeg brukte ca 10 g foie gras pr tapas og jeg hadde en stor steinsopp, av det fikk jeg 20 tapas. Men antallet må du nesten se ann.
Jeg brukte altså foie gras i patee form , ikke ekte gåselever. Om du er skeptisk til gåselever kan jeg bare si at, prøv du kommer ikke til å angre. Håper du fikk lyst til å prøve og som alltid blir jeg kjempeglad for tilbakemeldinger.
                                   Ha en fin fredag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario