miércoles, 14 de diciembre de 2011

Julesnacks

Litt snacks må man ha på bordet i disse juletider, og disse er virkelig en fryd for ganen. Det er jo ikke akkurat en ulempe at de er litt sunnere og ikke har skyhøyt sukkerinnhold som julesnacks ofte har, vil faktisk driste meg til å si at de er ganske så sunne.
Om du ble fristet, trenger du følgende for å prøve;

     100g mandler           /       100g de almendras
       75g svisker            /           75g de ciruelas
     75g aprikoser          /       75g de albaricoques

Kjøp helst rå mandler uten skall, om dine har skall annbefaler jeg å fjerne dette, men det går å bruke med skall også, men jeg synes det er bedre uten.
 Begynn med å riste mandlene dine en liten stund på medium varme i en stekepanne . Snu litt på dem underveis , etter 7 - 8 minutter skulle de være ferdige. Ha deretter alle ingrediensene i en blender og kjør den på full styrke ett minutt eller to , til du får en fast masse.
 
Rull så massen sammen til en pølse som du pakker inn i bakepapir og legger i fryseren i ca. 20 minutter. Deretter tar du den ut og skjærer i så tynne skiver som du klarer, viktig med en skarp og god kniv da dette er litt seigt å skjære i .
 Legg skivene på en bakeplate og sett den midt i ovnen på 100 grader. La de stå en time før du snur alle skivenen og lar de stå en time til. Taes så ut og avkjøles på platen. Oppebevares i en tett boks. Disse er veldig , veldig vanedannende , så herved er du advart .
 Vi er på tredje porsjonen her i huset og det ser ikke ut at det stopper der. Dessuten krever disse veldig lite arbeid og oppvask, kun litt tålmodighet mens de står i ovnen.
Disse er også en ypperlig vertinne gave om du blir bedt bort i julen eller romjulen. Gjør som jeg og "fresh" opp boksen din med litt rød filt , ett pent sløyfebånd og en julestjerne eller hva du måtte ha tilgjengelig. Garantert en vellykket gave, og alle setter pris på hjemmelaget.
                                                   Ha en fin førjulsdag videre!

3 comentarios:

  1. Hei
    Kjempefin blogg du har og ikke minst tavling
    Takk for at du tittet innom lille meg

    ResponderEliminar
  2. Hei :) Flott,koselig å stemningsfull blogg <3 Litt ironisk at jeg mtte til en blogg fra Spania for å finne oppskrift og løsning på julekaker jeg har plagdes med ;) Den julesnacksen stekte jeg på rist med varmluft. Vet ikke om det holder men ongene spiser og spiser :) Nå er jeg usikker på hvordan dem skal være men de ble gode selv om jeg har stekt dem i bare en time....

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Så lenge ingene er fornøyde har du nok gjort det riktig. De blir litt sprø rundt kantene og seigere innover mot midten når jeg lager dem , om det sier deg noe. Men så lenge de smaker godt spiller det jo egentlig ingen rolle. Takk for at du titter innom meg her på bloggen Hyggelig at du liker bloggen

      Eliminar