viernes, 2 de diciembre de 2011

Juleaprikoser

Vi skriver 2 desember og jeg starter offisielt julefeiringen her på bloggen.
I heimen startet julefeiringen i går, godt hjulpet av 10 kasser julepynt  ( ja jeg elsker julen) og Oslo Gospel Choirs julecd på cd spilleren. Pynter alltid opp til julen 1 desember her i Spania, da vi feirer selve julen og romjulen i Norge synes jeg det er på sin plass , ellers rekker vi jo ikke å kose oss med våre juletradisjoner. Her i huset er det norsk jul som gjelder, hverken jeg eller mannen er spesiellt begistret for spanske juletradisjoner, så her på bloggen blir det julegodter ,de 7 slag og jul, jul ,jul fremover. Til gårsdagens første episode av Skomaker Andersen ble også noe av julens første julegodter spist opp.
Jeg er ikke spesiellt begeistret for hverken dadler eller fiken som liksom hører julen til, men aprikoser derimot det er en favoritt. Disse juleaprikosene lager du ganske så kjapt og det er absolutt ikke vanskelig, og det beste er at det smaker nydelig. Om du vil prøve trenger du,

                    aprikoser              /   albariqoces
                    sjokolade             /     chocolate
                     mandler              /     almendras
                  hasselnøtter          /      avellanas

Denne gangen skriver jeg ingen mengder i oppskriften , du må bare se det ann i forhold til hvor mange aprikoser du vil lage. Jeg brukte melkesjokoladen i til 4 åringen og mørk 70% sjokolade til meg, hva du bruker er opp til deg, begge var like gode synes jeg. Begynn med å blande og finmale mandlene og hasselnøttene dine,det går fint å kjøpe ferdigmalte også.
 Deretter smelter du sjokoladen din , jeg tar den på full styrke i mikroovnen i 1 minutt, du kan også smelte den over vannbad om du vil, men da tar det litt lengre tid. Deretter "bader" du aprikosene dine i sjokoladen ,la aprikosene  renne litt av seg før du ruller dem i den malte mandel og hasselnøttblandingen.

 Legg dem på ett bakepapir og sett dem i fryseren i ca 5 minutter slik at sjokoladen stivner helt . Om du ikke har det så travelt som meg kan du la sjokoladen stivne i kjøleskapet også, men da må det beregnes litt ekstra ventetid. 
Deretter er det bare å kose seg. Oppbevar aprikosene i en boks i kjøleskapet. De holder seg godt , men har en tendens til å forsvinne meget fort.
Kos dere med adventstiden og ta vare på hverandre, jeg personlig synes adventstiden er en av de fineste i året, jeg åpner kalenderen hver dag (en stor takk til verdens beste mamma som alltid sender meg en) og teller dager til hjemreisen og gleder meg like mye som ungene til nissen kommer, eller kanskje mer. Håper dere gleder dere også.
                                                   Ha en fin førjulskveld!

No hay comentarios:

Publicar un comentario