sábado, 24 de diciembre de 2011

Fyrstekake

Fyrstekake er godt året rundt spør du meg, men mange forbinder den med julen. Jeg baker min variant til alle årstider , denne gangen ble den altså også bakt til jul.
Oppskriften kommer også fra Mors håndskrevne kokebok og slår ikke feil. Om du vil prøve trenger du følgende til bunnen;

       125g smør              /    125g de mantequilla
       1dl sukker              /          1dl de azucar
            1egg                 /               1 huevo
    1 eggeplomme        /        1 yema de huevo
         200g mel            /           200g de harina
    1ts bakepulver       /     1chucaradita de levadura
        3ss vann             /         3 cuharas de aqua

Til fyrstekakens mandelfyll bruker jeg dette;

      150g malte mandler       /      150g de almendras molidas
             200g melis               /           200g de azucar glace
            1 eggehvite               /                1 clara de huevo
               3ss vann                /              3 chucaras de aqua

Begynn med å sette ovnen din på 180 grader,deretter maler du mandlene dine fint. Eller du kan gjøre som meg å kjøpe ferdig malte mandler, da sparer du litt tid. Rør så smør og sukker hvitt, deretter har du i ett helt egg og en eggeplomme. Bland mel og bakepulver og tilsett det litt etter litt. Pisk det hele godt, om deigen din ikke samler seg helt tilsetter du en til tre spiseskjeer med vann, jeg måtte bruke to denne gangen.
 Legg bakepapir i en 22cm form og fordel 2/3 av deigen i bunnen på formen ,la deigen gå litt opp langs kanten, sett formen til side og begynn med fyllet. Først rører du sammen de malte mandlene med melisen, ha i eggehviten og to til tre spiseskjeer vann til du får en fast masse. Fordel fyllet oppå bunnen. Ta frem den siste resten av deigen og kjevle den ut og skjær strimler som du legger som ett gitter over fyllet.
Pensle kaken med litt egg og stek den nederst i ovnen i 45-50 minutter. Kjenn etter med en kakepinne om kaken er ferdig for jeg må av og til steke den litt lenger, husk at det vil sitte igjen litt på kakepinnen for mandelfyllet er ganske så klissete selv når kaken er ferdig stekt.
                         Enjoy og ha en fin julaften videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario