martes, 6 de diciembre de 2011

Andre slag - Mors kakevafler

Min mormor, som vi alltid kalte for mor ,lagde alltid kakevafler til jul , eller tørre vafler som de også kalles.
Jeg var så heldig å arve alle kokebøkene hennes og der er det mange skatter gjemt. Hver gang jeg lager disse kakevaflene dukker det opp en masse barndomsminner, og jeg nesten bare venter på at mor og far skal dukke opp i døra. Tradisjoner og gode minner ,det er det julen handler om for meg , dessuten smaker de helt herlig, særlig barn er glade i disse. Om du vil gjøre som mor alltid gjorde og som jeg nå gjør trenger du følgende;

         500g potetmel                /   500g de harina de patata
           250g sukker                 /             250g de azucar
            250g smør                  /          250g de mantequilla
                4 egg                      /                  4 huevos
          3ts bakepulver             /    3 chucaraditas de levadura

Begynn med å smelte smøret ditt. Deretter skiller du eggeplommene og eggehviten din. Ha eggeplommene i en bolle sammen med sukkeret og visp det hele godt. Deretter tilsetter du potetmel, bakepulver og det smeltede smøret vekselvis , mens du rører hele tiden.                     
Visp eggehvitene dine godt for seg , til de blir som snø står det i oppskriften,deretter rører du inn eggehvitene i resten av røren. Bland det hele godt, du får en ganske seig røre , men den skal være slik. Sett på vaffeljernet og la det bli varmt, så er det bare å steke i vei , som du steker vanlige vafler. Vær obs på at disse stekes veldig raskt , og at de skal være ganske lyse, de blir ikke like brune som vanlige vafler. 
Når du tar dem ut av jernet er de fortsatt myke, legg dem på rist og la de avkjøles så blir de raskt sprø og fine. Jeg fikk 12 plater ut av denne røren, jeg brukte 3 spiseskjeer røre til hver vaffel.
Oppbevares i en tett boks på ett mørkt sted. Vet ikke helt hvor lenge de er holdbare for her i huset blir de alltid spist opp i rekordfart. Kjempegode å dyppe i kaffe eller te.
                                                    Ha en fin førjulsuke videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario