viernes, 17 de febrero de 2017

Tapas; Søtpotet og quinoa puffer

Fredag igjen og i dag får dere en vegetarisk tapas her på bloggen,smaker helt nydelig og er en favoritt hos meg. Disse søtpotetpuffene går det dessuten veldig raskt å lage,noe som er en fordel når fredagskvelden kommer,da er det gjerne sofaen og ikke kjøkkenet som frister.
Smaker nydelig og passer perfekt sammen med en kald øl eller ett glass rødvin på fredagskvelden. Disse smaker best varme, men de kan fint lages på forhånd for deretter å varmes opp i ovnen eller i mikroovn rett før de serveres. Om du vil prøve deg på disse søtpotetpuffene til din fredagstapas trenger du følgende ingredienser til ca 12 stk;

               1 stor søtpotet                /                1 batata
          2dl ferdigkokt quinoa           /             2dl de quinoa
                       salt                         /                   sal
                     pepper                      /                 pimienta
                1ts olivenolje                  /          1cdta de aceite
                4 ss potetmel                  /    4cda de harina de patata
                50g revet ost                  /        50g de queso rallado
1/2 pose fransk dressing krydder  /  1/2 bolsa de especies francesas

Begynn med å koke quinoaen din etter annvisningen på pakken,min skulle koke i 12 minutter,men sjekk pakken ,koketiden kan variere noe.Deretter skreller du og deler opp søtpoteten din i biter og koker den mør i lettsaltet vann.
Det tar ca 15-20 minutter alt ettersom hvor store biter du deler den opp i. Hell deretter av vannet og mos søtpoteten din med en gaffel i en bolle.Ha i litt salt,pepper og 1 ts med olivenolje samt en halv krydderpose med fransk dressing mix fra Knorr.
Om du ikke har en slik krydderpose i hus kan du droppe den og ha i litt paprikapulver,urtesalt og gressløk,det blir en lignende smak,og definitivt like god. Om noen lurer på hvilken pose jeg snakker om så ser dere den på bildet under.
Rør deretter inn 2 dl kokt quinoa og riv deretter osten din i den samme bollen. Bruk den ostetypen du liker best eller har for hånd, jeg selv brukte en blanding av cheddar og gouda.
Rør det hele godt sammen før du til slutt rører inn potetmelet.
Sett en stekepanne med olivenolje på litt over middels varme,jeg brukte styrke 7 på min ovn. Når oljen er varm former du "deigen" din til små puffer,jeg brukte 1 spiseskje deig til hver puff.Legg dem rett i pannen med den varme oljen og stek de i 4-5 minutter på hver side.
De er fredige når de får en gyllen litt brunaktig stekeskorpe på hver side. Deretter er det klart for servering, nyt dem varme som sagt og kos deg. Disse er relativt enkle å lage og du blir belønnet med en tapas som smelter i munnen.
Jeg lover deg at du ikke blir skuffet,og skulle jeg ha noen vegetarianere som lesere så passer denne oppskriften fint for dere. En litt lettere tapasvariant full av deilige proteiner.
Håper dere fikk lyst på tapas nå og at dere titter innom meg her i mitt lille univers snart igjen,om du legger igjen en kommentar blir jeg ekstra glad.
Ha en hyggelig fredag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario