miércoles, 23 de diciembre de 2015

Snømannkake

Kake er vel ikke helt typisk å servere til jul i norge vi har jo så mange andre godsaker vi koser oss med, men skulle du ha en bursdag rundt hjørnet eller kanskje du bare har lyst på kake nå i julen er denne snømannkaken midt i blinken.Smaker nydlig av mild pepperkake og fyllet er også helt nydelig, jeg annbefaler virkelig denne.
Dessuten er det jo litt morsomt å ha en snømann til dessert eller til å kose seg med, har du småtroll i hus er det garantert suksess. Om du vil prøve deg på denne trenger du følgende ingredienser til kakebunnen;

               3egg                     /                    3 huevos 
           3dl sukker                  /                3dl de azucar
            75g smør                  /           75g de mantequilla
           1,5dl melk                  /               1,5dl de leche
            4,2dl mel                  /               4,2dl de harina
 4ts pepperkakekrydder        /     4cdtas de especies noruegos
       3ts bakepulver            /     3 cucharaditas de levadura royale. 


Begynn med å sette ovnen din på 175 grader, deretter har du bakepapir i og smører en form på 21cm.Ha så eggene,pepperkakekrydderet og sukkeret ditt i bakebollen din og visp det luftig.
Smelt smøret ditt og bland det med melken. Skru ned styrken på kjøkkenmaskinen din og hell melkeblandingen forsiktig ned i smørblandingen og visp til du får en klumpefri røre. Deretter sikter du inn mel og bakepulver litt etter litt. Røren has så i den smurte formen og stekes i 45-50 minutter på 175 grader i nederste delen av ovnen.
La så kaken avkjøles helt på rist, i mellomtiden lager du kakefyllet, jeg brukte denne gangen det samme fyllet som til pepperkakerullekaken,som du finner oppskriften på her, samt en boks med mandariner i sukkerlake og valnøtter.Jeg likte fyllet i pepperkakerullekaken så utrolig godt så jeg brukte det i denne kaken også.
Jeg delte kakebunnen i tre deler og dynket dem litt med sukkerlaken fra mandarinene, før jeg la på mandariner, valnøtter og ostekremen. Deretter ble selvfølgelig kaken smurt opp med smørkrem,oppskrift her, før jeg dekket den med hvit sukkerpasta.
Deretter var det klart for å dekorere kaken, denne er veldig enkel å dekorere, du trenger svart,rød,grønn og oransj sukkerpasta. Når kaken er trukket med den hvite sukkerpastaen begynner du med å kjevle ut den røde sukkerpastaen og legger den på slik at den ser ut som en lue. Legg på en ekstra kant slik at det ser ut som den oppbrettede kanten på luen.
Bruk en kniv til å lage ett mønster i luen med. Deretter lager du en dusk til luen, jeg valgte å bruke grønn sukkerpasta til dette for å få litt variasjon i fargene. Deretter kjevlet jeg ut grønn og rød sukkerpasta og lagde skjerfet på snømannen.
Så triller du kuler av svart sukkerpasta som du trykker flate og legger på kaken som munnen og øynene til snømannen, legg små hvite sirkler av sukkerpasta i øynene på snømannen for å variere utrykket hans. Deretter mangler du bare oransj sukkerpasta til å lage nesen av.
En enkel kake å pynte men den blir jo veldig effektfull allikevel. Håper dere alle er mer eller mindre klare for julaften i morgen og kan senke skuldrene og slenge beina i sofaen. Det er definitivt jeg,endelig er vi i norge igjen,og hjemme hos verdens beste mamma og mormor, det hjelper til å senke skuldrene mine betraktelig kan jeg love dere.
Ønsker alle mine lesere en super julaften i morgen,og titt gjerne innom her i romjulen også, det blir oppdateringer . Riktig god jul til dere alle sammen og takk for at dere titter innom.Kos dere glugg ihjel i dag og i morgen.
                                            God jul!

No hay comentarios:

Publicar un comentario