lunes, 7 de diciembre de 2015

Marssjokoladebomber med cointreau rosiner

Jul og godteri hører sammen og fremover her på bloggen vil det komme noen tips på godteri som man kan by på i disse førjulstider. Først ut er disse marssjokoladebombene som har en voksen versjon med cointreau rosiner og en barneversjon. Farlig gode, jeg advarer mot at det er vanskelig å slutte å spise når du først begynner. 
Orginaloppskriften fant jeg hos Bakverk och fikastunder, men den ble gjort om litt underveis blandt annet til voksenversjonen.Barneversjonen har blitt en ny favoritt hos barna her i huset, om du ble fristet til å prøve trenger du følgende ingredienser til ca 30 marssjokoladebomber;

            50g rosiner          /        50g de pasas
       ca.1 dl cointreau       /    ca 1dl de cointreau
      4 mars sjokolader      /     4 barras de mars
             90g smør            /    90g de mantequilla
       50g rice crispies       /    50g de rice crispies

Begynn med å legge rosinene dine i bløt i cointreau i en time eller to. Dekk rosinene godt med cointreau.Legg dem så på litt tørkepapir og la dem renne av seg.
Ha så smøret ditt og marssjokoladene i en kjele og la det hele smelte på svak varme,rør om av og til og å pass på varmen slik at sjokoladen ikke svir seg fast. Ha så rice crispies i en bakebolle og hell den smeltede sjokoladeblandingen over. Bruk en slikkepott og rør det hele godt sammen.
Del så deigen i to like store deler, jeg brukte øyemål men du kan gjerne bruke kjøkkenvekt om du vil det. Rør så inn coiuntreau rosinene i den ene delen av deigen.
Deretter trenger du små minimuffinsformer, eller knekkformer pluss to teskjeer. Fyll formene dine med ca 1,5 ts av røren og sett så det hele kaldt i kjøleskapet til det stivner. Har du ikke små former så kan du sette dem på ett brett med bakepapir,det går like fint. Jeg brukte sølvformer til barneversjonen og gullformer til voksenversjonen denne gangen.
Du må jobbe ganske så raskt,for når sjokoladen kjøler seg ned begynner blandingen din å stivne. Jeg fikk ca 15 stk med rosiner og cointreau og 15 stk av den barnevennlige varianten. Begge smaker like godt men jeg holder en knapp på voksenversjonen jeg da.
Disse bør oppbevares i kjøleskap,de holder seg fint i ett par uker så disse kan du lage allerede i dag. Jeg pakket inn noen i en fin pose og satt på ett fint rødt bånd og vips så hadde jeg en fin vertinnegave til julens alle festligheter. Håper du fikk lyst til å prøve.
                              Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario