viernes, 4 de diciembre de 2015

Rosenkål med cous cous

Fredag og tapas tid på bloggen som vanlig, i dag selvfølgelig med julevri. Rosekål er det lett å få tak i på denne tiden av året og den kan man fint bruke til helt andre ting enn som tilbehør til ribba, til denne tapasen passer den utmerket. Denne tapasen er en av mine favoritter og jeg kan fint forspise meg. 
Lett å lage er den også, jeg liker den best servert varm,men det meste kan forberedes i forveien slik at det bare tar ett par minutter å lage cous cousen rett før den skal serveres. Om du fikk lyst til å prøve trenger du, til ca 8 tapas,følgende ingredienser;

           10stk rosekål             /   10 coles de bruselas
          150g cous cous           /   150g de cous cous
           1/2 granateple            /         1/2 granada
       6 ss revet parmesan      /    6 cda de parmesano 
          10-12 valnøtter          /         10-12 nueces
             litt gressløk             /            cebollino

Begyn med å koke rosekålen i godt saltet vann, la de koke i ca 25-30 minutter til de er myke og gjennomkokte. Hvor lenge de må koke kommer litt ann på størrelsen.
Mens rosekålen koker forbereder du de andre ingrediensene. Rens granateplet ditt og slå med en skje på skallet slik at frøene faller ut. Ha dem i en bolle. Hakk så valnøttene dine i små biter og ha dem i den samme bollen. Gjør det samme med gressløken, jeg liker å bruke riklig med gressløk, men bruk det du selv synes passer.Når rosekålen er ferdig kokt deler du dem i 4 deler og har dem i den samme bollen.
Deretter koker du cous cousen etter annvisningen på pakken. Om du skal servere straks så kan du gjerne koke cous cousen samtidig som rosekålen,hvis ikke så vent med å lage ferdig cous cousen til rett før du skal servere,det er uansett gjort på bare ett par minutter.
Bland så inn cous cousen med rosekål,valnøtter, granateple og gressløk. Til slutt river du parmesanosten sin til du får ca 6 ss og blander den inn i cous cousen. Fordel i små serveringsskåler og server straks,en kjempegod tapas som jeg annbefaler.
Jeg fikk til 8 tapas av denne oppskriften, men det kommer jo selvsagt litt ann på størrelsen på serveringsskålene dine. Som sagt en favoritt hos meg , og også minstemann i huset. Pynter fint opp på ett tapasbord nå i julen med sine typiske røde og grønne julefarger.
Håper du fikk lyst til å prøve, og titt gjerne innom her snart igjen det kommer stadig nye juleoppskrifter. Om du prøver deg på noen av oppskriftene mine blir jeg veldig glad for tilbakemeldinger både i kommentarfeltet her på bloggen og på Instagram.God helg!
                            Ha en fin 2 adventhelg videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario