miércoles, 18 de marzo de 2015

Very Cherry Chocolate Cake

Det er noen kaker som dukker opp igjen og igjen på diverse blogger og bake blader som jeg leser og very cherry chocolate cake er en av disse. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve denne og når det var karneval i februar var det en perfekt annledning, og jeg kan love dere at jeg overhodet ikke ble skuffet. Er kanskje den beste kaken jeg har spist på veldig lenge. Denne får topp karakter og bare må prøves.
Uten tvil den saftigste sjokoladekaken jeg har smakt noen gang. Det er nok en grunn til at den dukker opp igjen og igjen på mange steder. Min oppskrift er en blanding av mange jeg har funnet rundt på nettet. Om du vil prøve denne ,noe jeg annbefaler deg på det sterkeste , trenger du følgende til kakebunnen;

               2 egg                /                 2 huevos
        2,5dl sterk kaffe      /         2,5dl de cafe fuerte
          2,5dl yoghurt         /             2,5dl de yogur
     1,25dl solsikkeolje      /     1,25dl de aceite de girasol
             200g mel            /            200g de harina
          450g sukker          /            450g de azucar
            85g kakao           /              85g de cacao
        1ts bakepulver        /          1cdta de levadura
        2ts bikarbonat        /         2 cdta de bicarbonato
             1ts salt              /                1 cdta de sal
      1ts vaniljesukker      /      1 cdta de azucar avanillado

Til kakefyllet og dekoreringen trenger du følgende;

       500g marscapone        /        500g de marscapone
               3dl fløte                /              3dl de nata
            120g sukker             /           120g de azucar
        1ts vaniljesukker          /     1cdta de azucar avanillado
    2,5dl kirsebærsyltetøy     /   2,5dl de mermelada de cereza

Til sjokoladetoppingen trenger du følgende;

   100g mørk sjokolade      /       100g de chocolate negro
            2dl fløte                 /              2dl de nata
           1ss smør                /         1cda de mantequilla
     moreller til pynting        /         cerezas para decorar

Begynn med å lage kakebunnene dine. Du steker bunnene i tre former som er 20 cm. Om du ikke har tre former steker du bare i den samme formen i tre omganger. Sett ovnen din på 175 grader, deretter blander du sammen egg,kaffe,solsikkeoljen og yoghurten i en bolle og pisker det hele godt.
I en annen bolle blander du sammen de tørre ingrendiensen. Mens du lar kjøkkenmaskinen gå på middels hastighet blander du inn blandingen av de tørre ingrediensene i de våte ingrediensene og lar det hele blandes godt sammen. 
Deretter fordeler du røren din i de tre formene, eller om du som meg bare har en form fordel røren likt i tre boller og stek en og en bunn av gangen. Bunnene stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 35 minutter. Bruk en kakepinne for å sjekke om bunnene er ferdige, pinnen skal komme ut tørr da er bunnene ferdig, selvom de ser litt bløte ut. 
La bunnene avkjøles i ca 15 min i kakeformen før de tas ut og avkjøles helt på rist. La dem ligge en 20 minutters tid i fryseren før du monterer selve kaken, da beholder de bedre formen da disse kakebunnene er veldig myke. Så er det klart for å lage kakefyllet . Begynn med å vispe krem av kremfløten din, ha i sukkeret og vaniljesukkeret litt etter litt. Pisk så inn marscaponeosten og til slutt vender du inn kirsebærsyltetøyet.
Husk at marscapone osten din bør være romtemperert, da blander den seg lettere med kremen din. Så er det klart for å montere kaken din, legg ett lag med marscaponekremen din på hver kakebunn og sett dem på hverandre.
Smør så resten av marscaponekremen rundt og på toppen av kaken din, sett den så i kjøleskapet mens du lager sjokoladetoppingen din. Smelt sjokoladen din over vannbad, når sjokoladen har smeltet rører du inn fløten din litt etter litt. Pisk forsiktig slik at fløten blander seg godt inn i sjokoladen.
Til slutt har du i smøret og rører til det har løst seg opp. La så sjokoladetoppingen avkjøle seg helt på kjøkkenbenken til den har fått en litt tykk konsistens . Deretter har du den over på toppen av kaken. Til slutt pyntet jeg med noen moreller, men det er helt valgfritt om du vil gjøre det eller ikke.
Som sagt denne smaker helt utrolig godt , kommer rett inn på topp 5 lista over gode kaker for min del. Den er ikke så altfor søt, og som sagt sjokoladebunnene er noe av det saftigste jeg har spist. Om du bare skal bake en kake i år bør det være denne.
Det er litt jobb med denne kaken men det er det så verdt, det lover jeg deg. Om du prøver deg på denne blir jeg veldig glad om du forteller meg hva du syntes. Håper du fikk litt bakeinspirasjon .
                                Ha en fin bakedag videre!



No hay comentarios:

Publicar un comentario