martes, 4 de febrero de 2014

Valentines Vaniljemarshmallows

Da skriver vi februar på kalenderen allerede og snart er det Valentines Day. Til glede for noen og til stor ergrelse for andre. Dere som har fulgt meg her på bloggen vet at jeg liker alle slags feiringer og Valentine er intet unntak,så får heller de som ikke liker Valentine lese en annen blogg frem til Valentines Day. Først ut til årets feiring er hjemmelaget vaniljemarshmallows,og jeg kan love deg at disse smaker 100 ganger bedre enn de kjøpte.
 Det er ikke så vanskelig heller, det eneste aberet er at du trenger ett sukkertermometer. Disse smaker nydelig av vanilje, og har du småtroll i huset som meg bør de snarest gjemmes om du vil ha noen igjen til Valentines feiringen.Oppskriften jeg tok utgangspunkt i fant jeg hos en av mine favoritt blogger Bakverk och fikastunder, men jeg gjorde noen små justeringer underveis. Om du vil prøve trenger du følgende;

           2,5dl vann            /               2,5dl de aqua
     1ts vaniljeessens     /1 cucharadita de escencia de vanilla
     1ss vaniljepulver      /     1 cuchara de vanilla en polvo
        3,75dl sukker        /               3,75dl de azucar
        2,5dl lys sirup        /            2,5dl de sirope claro
          1 klype salt          /               1 pincho de sal
    2,5ss gelatinpulver   /   2,5 cucharas de gelatina en polvo
    rosa konditorfarge   /                  colorante rosa
             matfett              /               crisco grasa
              melis               /               azucar glace

Begynn med å ha 1,25dl vann i en bakebolle sammen med 2,5 spiseskjeer med gelatinpulver. Rør det godt sammen og sett til siden slik at det sveller.
Ha så det resterende 1,25 dl av vannet,sammen med sukker,sirup,salt,vaniljesukker og vaniljeessens i en tykkbunnet kjele. Sett ovnen på middels varme og rør jevnlig til røren koker opp og la det koke videre til temperaturen når 120 grader under stadig omrøring.
 Deretter heller du den varme røren over gelatinblandingen din i bakebollen. Rør det sammen med en visp,deretter er det klart for miksmasteren. Pisk blandingen din på full styrke i ca 10 minutter, jeg pisket i 12 minutter, til røren blir hvit og ordentlig seig. Om du vil ha farge på marshmallowsen din tilsetter du konditorfarge til massen har den ønskede fargen. Jeg brukte rosa farge denne gangen.
Deretter trenger du en 20X30 form som du dekker med bakepapir,smør deretter bakepapiret inn med enten solsikkeolje eller matfett. Jeg brukte Crisco matfett. Dette må gjøres ellers setter marshmallowsen seg fast. Ha deretter røren over i formen og jevn den ut med en slikkepott. 
Smør gjerne inn slikkepotten med matfett også slik at røren blir lettere å fordele. Deretter må marshmallowsen få minst 4 timer i romtemperatur til å stivne helt.
 Deretter er det bare å trykke ut med former eller skjære opp i passende store biter med kniv,bare husk å smøre alle redskapene du bruker med matfett for dette er fryktelig seigt. Jeg lagde hjerter til Valentinesdagen og skjærte også ut noen firkanter denne gangen.
Rull deretter marshmallowsene dine i melis slik at de ikke klistrer seg sammen når du oppbevarer dem. Deretter er de klare til å nytes. Om du da ikke vil dekorere litt ekstra som meg,med smeltet melkesjokolade og kakepynt.
Ble selv veldig fornøyd med disse, veldig dekorative, hjertene ble også veldig fine når jeg dekorerte dem, men de smaker altså like godt helt plain.
Veldig fine å pakke inn i litt cellofan og gi bort på Valentines dagen ,til en venn eller kanskje til kjæresten,eller hvorfor ikke til deg selv. Garantert suksess ,det kan jeg love deg. Håper du titter inn her snart igjen for mere Valentines inspirasjon.
                                  Ha en fin bakedag videre!


No hay comentarios:

Publicar un comentario