lunes, 13 de marzo de 2017

Pære og mandelkake

Det lå noen pærer på fruktfatet og så litt ensomme ut ,så jeg tenkte at de skulle få selskap av noen mandler jeg fant i skapet og vips så hadde jeg en supergod pære og mandelkake på bordet. Smaker utrolig godt og det annbefales på det sterkeste å bruke litt tid på kjøkkenet for å bake denne.
Det er en relativt liten kake så den forsvinner fort,servert med litt vaniljesaus kan den fint brukes som dessert etter ett bedre måltid. Om du vil prøve deg på denne nydelige pære og mandelkaken trenger du følgende ingredienser;

           125g smør                   /         125g de mantequilla
          125g sukker                  /             125g de azucar
           2 store egg                  /            2 huevos grandes
             60g mel                     /               60g de harina
         100g mandler                /           100g de almendras
        0,5ts bakepulver             /      0,5cdta de levadura royale
            1-2 pærer                  /                  1-2 peras
           mandelflak                  /         almendras laminadas

Begynn med å sette ovnen din på 190 grader. Deretter har du smør og sukker i bakebollen din og pisker det hvitt. Ha deretter i ett og ett egg og pisk til du har en klumpefri røre. 
Deretter måler du opp 100g mandler og finmaler dem i en foodproccesor,eller du kan bruke ferdig malte om du har det tilgjengelig.Bland de malte mandlene sammen med hvetemelet og bakepulveret ditt, Vend så inn mandelblandingen din med en slikkepott i røren din.
Smør en 20 cm kakeform og legg bakepapir i bunnen. Ha røren opp i formen. Skrell pærene dine og fjern kjernehus samt stilken,del så pærene i avlange deler og legg dem dekorativt på toppen av røren din.
Kaken er deretter klar for stekeovnen,den stekes midt i ovnen i 25 minutter ta den så ut av ovnen og strø over mandelflak før du steker den videre i ca 10 minutter til. Bruk en kakenål til å kjenne etter om kaken er ferdig,den skal komme tørr ut.
Kaken får også en nydelig gyllen farge. La kaken avkjøles i 5-10 minutter i formen,før du skjærer langs kanten på kakeformen og tar den ut slik at den kan avkjøles helt på rist. Om du vil servere denne som dessert syntes jeg den er best lunken med litt vanijesaus eller vaniljeis.
Kaken smaker helt nydelig kald også om du orker å vente på at den blir det,eller om det mot formodning skulle bli noe igjen. Den egner seg ikke til frysing,da pærene blir altfor bløte når de tiner opp igjen.
Håper jeg fikk vekket bakelysten hos deg og at du kikker innom meg snart igjen her på bloggen,det er jeg veldig takknemlig for. Og skulle du prøve en av mine oppskrifter setter jeg stor pris på tilbakemelding.Vi ses snart igjen.
Ha en fin dag!



































No hay comentarios:

Publicar un comentario