miércoles, 1 de marzo de 2017

Kanelboller

Jepp du leste riktig,kanelboller blir dagens blogginnlegg her hos Bakemester Snipp,til min store overraskelse oppdaget jeg at jeg ikke har lagt ut min oppskrift på kanelboller her inne. Skjønner egentlig ikke hvordan det har skjedd etter 6 år med blogging for er det noe jeg baker minst hver 14ende dag, så er det nettopp kanelboller. Datterens ubestridte favoritt og det ligger alltid en pose i fryseren.
Vel uansett en glipp fra min side,men her får du altså min oppskrift på kanelboller,den er bakt tusenvis av ganger og slår aldri feil,belønningen er luftige ,saftige og supergode kanelboller. Om du vil prøve deg på mine kanelboller trenger du følgende ingredienser;

Til deigen;
              50g gjær                 /  50g de levadura fresca
            150g smør               /    150g de mantequilla
              5dl melk                 /          5dl de leche
             0,5ts salt                 /         0,5cdta de sal
       1ts kardemomme          /    1cdta de cardamomma
            14-16dl mel               /      14-16dl de harina

Til fyllet;
           180g smør                /     180g de mantequilla
           7ss sukker                /         7cda de azucar
            4ts kanel                 /         4cdta de canela

Til pynt;
          perlesukker               /         azucar en perla
             1 egg                      /             1 huevo

Begynn med å smelte smøret ditt i en kjele,ha så i melken din i det smeltede smøret og varm det hele opp til det er ca 37 grader varmt.Ha i salt og kardemomme i den samme kjelen.
Ha smørblandingen din over i bakebollen og løs opp gjæren din i den. Deretter pisker du inn melet litt etter litt. Se ann melmengden din, ha i litt etter litt ,det holder med mel når deigen din slipper kanten på bakebollen.Sett deretter deigen din til heving i en time,eller til den blir dobbelt så stor.
Mens deigen din hever rører du sammen fyllet ditt,pass på at smøret du bruker er romstemperert. Ha smøret,sukkeret og kanelen i en bolle.Jeg rører bare det hele sammen med en gaffel,det holder lenge.
Når deigen er ferdig hevet har du den over på ett melet bakebord.Del deigen i to og kjevl ut hver del til en stor firkant. Deretter smører du ut fyllet på de to firkantene.Rull deretter deigen din sammen,fra langsiden.
Deretter skjærer du rullen i ca 2-3cm brede skiver og legger hver skive på ett bakepapirkledt bakeplate. Jeg trykker så hver skive litt flat med hånden før jeg dekker til bakeplaten og lar kanelbollene etterheve i 30 minutter.
I mellomtiden varmer du opp ovnen din til 250 grader. Når kanelbollene er ferdig hevet pensler du dem med sammenpisket egg og strør over litt perlesukker,før du steker dem midt i ovnen i 6-8 minutter.
Kanelbollene dine er ferdige når du hører en hul lyd når du banker dem lett på undersiden. Følg med mot slutten av steketiden,hver enkelt ovn varierer på steketiden og på såpass høy varme kan kanelbollene fort bli brent.
La så kanelbollene avkjøles litt på rist eller nyt dem varme,supergode er de uansett.Denne oppskriften jeg bruker mener jeg kommer fra skolekjøkkenet så den har blitt kvalitetsikret mange ganger.
Denne oppskriften gir ca 36 kanelboller,og skulle det bli noen til overs egner de seg ypperlig til å fryses. Når du tiner dem opp igjen lar du dem bare få 2 minutter i ovnen på 225 grader og de blir som nystekte igjen.
Håper du fikk lyst til å bake kanelboller nå,det er jo aldri feil med kanelboller,alle liker kanelboller og de smaker alltid nydelig.
Ha en fin dag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario