sábado, 19 de diciembre de 2015

Pepperkakesnitter

Pepperkaker hører definitivt julen til og i år har jeg bakt pepperkakesnitter i tillegg til vanlige pepperkaker. Stor suksess og stormende jubel, det er straks slutt på andre omgang her i huset så disse kan jeg virkelig annbefale.
Smaker deilig av pepperkaker og den mørke sjokoladen gir en ekstra touch til pepperkakesmaken. Om du vil prøve deg på circa 40 stk av disse pepperkakesnittene trenger du følgende ingredienser;

                 4dl havregryn                /         4dl de copos de avena
                      3dl mel                     /                 3dl de harina
                  2ts bakepulver             /       2cdtas de levadura royale
                   1,5dl sukker                   /             1,5dl d azucar
                     0,2ts salt                     /              0,5cdta de sal
                     1ss kanel                    /             1cda de canela
           1ts malt kryddernellik         /          1cdta de clavo molido
             1,5ts malt ingefær            /       1,5cdta de jenjibre molido
                      1 egg                       /                    1 huevo
                      1dl kefir                    /                 1dl de kefir
                     50g smør                   /          50g de mantequilla
           ca 150g mørk sjokolade      /    ca.150g de chocolate negro

Sett ovnen din på 220 grader. Ha alle de tørre ingrediensene i en skål og rør dem sammen.
Smelt så smøret ditt og ha det i bakebollen mens du rører sakte. Ha så i kefir og rør til du får en fast deig.
Del deretter deigen i fire like deler, rull så fire lengder og legg dem på ett bakepapirkledt stekebrett. Klapp dem litt flatere før du steker dem midt i ovnen i 10-15 minutter.Ta deretter stekebrettet ut av ovnen og skjær de fire lengdene dine på skrått, det blir ca 10 snitter pr lendge, altså 40 totalt.
Når du har skåret opp i snitter setter du stekeplaten tilbake midt i ovnen i ytterligere 10 minutter.Skru deretter av ovnen din og sett ovnsdøren på gløtt ved hjelp av en sleiv eller lignende og la snittene stå i ovnen til den blir kald.Deretter smelter du den mørke sjokoladen din,enten i mikroovn eller ved hjelp av vannbad og dypper halve delen av pepperkakesnittene i sjokoladen.
Om du vil kan du pynte med litt julestrøssel som meg,men de smaker like godt uten altså. Når sjokoladen har stivnet bør pepperkakesnittene oppbevares i kakeboks,gjerne litt kjølig slik at sjokoladen ikke smelter igjen. De holder seg fint i 2-3 uker,men jeg tviler på at de varer så lenge.
Håper du fikk lyst til å prøve deg på disse,og om du gjør det blir jeg veldig glad for å høre hva du syntes,enten i kommentarfeltet her inne på bloggen eller via Instagram,hvor jeg også går under navnet Bakemester Snipp. 
Kanskje disse blir ett av dine syv slag i år,eller kanskje du baker dem istedet for pepperkaker,hva vet jeg,uansett er det veldig koselig at dere besøker meg her inne i mitt lille bakeunivers,det setter jeg stor pris på.
                               Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario