sábado, 27 de abril de 2013

Veskekake nr 2

Da tror jeg sannelig jeg har oppdatert alle kakene jeg har lagd her inne på bloggen . En veskekake til Rikke som fylte 12 år, mens vi var hjemme i påsken, er foreløpig den siste kaken jeg har laget,men har mange flere i hodet og en masse bursdager i familien fremover, så følg med videre. Dette er andre gang jeg lager veskekake, den første kan du lese om her på bloggen, denne fikk ett litt annerledes design.
 Ikke 100% fornøyd med denne ,synes den ble litt tam,men bursdagbarnet var fornøyd og den smakte veldig godt, så da var jo noe av hensikten oppnådd. Beklager litt dårlig bildekvalitet i dette innlegget,men på ferie har jeg ikke med meg det store kameraet ,så bildene blir deretter. Vel, jeg begynte med å lage en saftig og stor sjokoladekake etter denne oppskriften;

          225g smør        /              225g de mantequilla
        410g sukker       /                   410g de azucar
              4 egg             /                         4 huevos
      375g hvetemel      /                   375g de harina
     3ts vaniljesukker    /    3 cucharaditas de azucar avanillado
      1ts bakepulver      /      1 cucharadita de levadura royale
          2 ts natron         /        2 cucharaditas de bicarbonato
          90g kakao         /                    90g de cacao
    350ml kulturmelk    /               350ml de leche agria

Begynn med å piske smør og sukker hvitt. Tilsett deretter eggene dine ett og ett av gangen og pisk godt i mellom hvert egg. Bland alle de tørre ingerdiensene dine i en bolle og sikt dem inn i eggeblandingen din vekselvis med kulturmelka til du får en jevn røre. Ha så røren i en smurt form og stek den på 170 grader i 1,5 til 2 timer. Følg med underveis da steketiden kommer litt ann på ovnen din. Avkjøl kaken helt, før den fylles og dekoreres.
Jeg fylte kaken med hermetiske mandarinbåter og sjokoladefluff denne gangen, oppskriften på sjokoladefluff finner du her på bloggen. Jeg skjærte vekk en del av den ytterste kanten på kaken før jeg satte den på høykant på kakefatet. Deretter skjærte jeg den i deler og hadde fyllet i mellom delene, jeg måtte bruke noen grillpinner av tre for at kaken skulle holde seg stødig og ikke skli ut.
Da kaken var ferdig fylt smurte jeg den opp med vanlig hvit smørkrem, våget ikke å bruke sjokoladesmørkrem da jeg skulle trekke den med hvit sukkerpasta ,var redd den skulle synes igjennom. Oppskriften på smørkremen jeg brukte finner du også her
Til slutt ble så kaken trekt med hvit ferdigkjøpt sukkerpasta. Dekorsjonene på kaka var også i sukkerpasta , men den var lilla. Ser i ettertid at det som kanskje manglet på kaken var litt bling, litt sølvperler hadde nok gjort susen, men det er for sent nå, så det får bli neste gang.
Jeg trykket ut sommerfugler og sløyfer av den lilla sukkerpastaen, som igjen ble "limt" på kaka med litt vann. Lage også lilla kantbånd til alle kantene på vesken og en lilla lås.

Selve hanken på vesken lagde jeg ved å tvinne sammen lange utrullede "pølser" av hvit og lilla sukkerpasta. Hanken festet jeg så ved hjelp av lilla sløyfer til selve vesken.
Jeg tenker at til neste veskekake skal jeg huske å lage hanken noen dager i forveien slik at sukkerpataen rekke å stivne og hanken blir stående på toppen av vesken, da ser man lettere at det skal være en veske innbiller jeg meg.
Som sagt så ble bursdagsbarnet fornøyd og for første gang i mitt liv kom en av mine kaker på instagram. Man skjønner at man begynner å bli gammel selv ,når bursdagsbarnet på 12 har instagram og man selv ikke helt vet hva man å gjøre for å få det til å fungere.
Gratulerer så mye med dagen din igjen Rikke mor, og tenk så stor du har blitt. Neste bursdag blir du tenåring , hjelpes meg.
Vel da var alle mine hittil bakte kaker publiserte her på bloggen, men det kommer andre interressante inlegg fremover også ,så følg med. Kanskje jeg kommer på instagram om ikke så lenge også, jeg kjenner jo tross alt en 12 åring som kan lære meg hvordan det fungerer.
Håper du ble inspirert til å prøve deg på din egen veskekake, jeg hører gjerne fra deg i kommentarfeltet om det så er.
                                     Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario