sábado, 20 de abril de 2013

Øl seidel kake

Neste kake ut var også til mannen ,men denne gangen til vennefest uten barn. Lurte lenge på hva jeg skulle finne på,men til slutt datt det en ide ned i hodet på meg. Mannen har blitt mere å mere glad i å drikke øl de siste årene så temaet måtte bli øl ,og etter en del funderinger kom jeg frem til at det måtte bli en ølseidel . Og som sagt så gjort,ble veldig fornøyd med denne kaken,dessuten gikk alt som på skinner for en gangs skyld.
Dette var en kjempehøy og for ikke å glemme en kjempetung kake,jeg veide den faktisk for morro skyld og den veide 4,5kg med fat,så det var nok av kake. Nå skal det være sagt at vi var mange på bursdagsfesten også da. Også denne gangen brukte jeg to sjokoladebunner slik at kaken skulle bli høy og fin.
Jeg brukte de samme sjokoladebunnene som til Sjokolade og rose kaken så oppskriften og fremgangsmåten kan du lese mere om der. Synes disse bunnene er ideelle, de blir passe faste slik at man kan stable i flere høyder.
Siden smaken på Sjokolade og rose kaken var upåklagelig ,safet jeg og brukte det samme fyllet i denne. Ingen grunn til å ikke gjennta noe som var en suksess mener nå jeg. Friske bringebær , sjokoladefluff (oppskrift finner du her) ,ferdigkjøpt vaniljekrem og maltesers. Jeg brukte enda flere maltesers denne gangen slik at det ble ekstra krønsj.
 Jeg hadde dessuten ett lag med friske jordbær i tillegg, klarte jo ikke å la være å eksperimentere litt,vanskelig å lage det samme to ganger. Jordebærene skuffet slett ikke og bare bidro til enda bedre smak.
Deretter ble kaken stablet opp med en grillpinne i midten som støtte ,slik at den ikke skulle skli ut så lett. Så ble den smurt opp med sjokoladesmørkrem (oppskrift her) før jeg trekte den med sjokoladepasta. Dette er første gang jeg bruker sjokoladepasta , men det gikk veldig greit. Jeg merket ikke store forskjellen fra vanlig sukkerpasta, bortsett fra at denne smaker sjokolade da.
For å få treeffekt på sjokoladepastaen ,slik at det skulle se ut som en treseidel, brukte jeg en av ungenes plastikkkniver fra Ikea. Jeg "skjærte" vertikale linjer rundt på hele kaken, jeg lagde dem litt ujevne for å få ekte tre følelse. Deretter lagde jeg hank og en kant nederst på seidelen av svart sukkerpasta.
 Så var det bare å begynne å trille små og store kuler av hvit sukkerpasta til skummet på seidelen. Jeg rullet i en times tid tror jeg , før jeg syntes skummet var passende stort og så ekte ut. Kulene ble "limt" på kaken med litt vann.
Egentlig hadde jeg sett for meg den ferdige kaken slik, men jeg synes den var litt kjedelig. Så etter en dusj og litt fundering kom jeg til at jeg måtte på ett eller annet vis ha med en ølboks slik at alle skulle skjønne at det faktisk var en ølseidel kaka skulle forestille.
Løsningen på det ble karamell, jeg smeltet litt sukker i stekepanna til det ble til seig karamell,deretter var det om å gjøre å arbeide raskt før karamellen stivnet, jeg hadde karamellen over på bakepapir og tok på meg stekevotter og rullet karamellen til en lang pinne som best det lot seg gjøre.
Når den hadde stivnet helt,dyttet jeg en ende ned i midten av kaken,deretter satt jeg en tom ølboks i den andre enden av karamell pinnen og voila plutselig så det ut som om man helte øl ned i seidelen. 
Kaken ble straks mye morsommere og jeg ble kjempefornøyd med resultatet. Perfekt bursdagskake til menn spør du meg,for jeg har fortsatt til gode å kjenne en mann som ikke liker øl.
Alt i alt en veldig morsom kake å lage. Håper du ble inspirert ,jeg er sikker på at du kjenner en mann som ville satt pris på en ølseidelkake.
                                       Ha en fin dag videre!

6 comentarios:

  1. Knallstilig! Og en flott idé. :)

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Takk ble jo fakrisk veldig fornøyd med denne selv også

      Eliminar
  2. Denne var knall fin!!! For en oppfinnsomhet:)
    mvh Hildegunn

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Takk glimter til med litt fantasi innimellom Takk for at du tittet innom bloggen

      Eliminar
  3. Wow, for en kake! Men hvordan var det å dele den opp, når den er så høy?

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Det gikk bra med oppdeling,det er den første biten som er vanskelig å få ut deretter er dey ikke noe problem siden kakebunnene er ganske så kompakte
      Takk for at du kikket innom bloggen
      Helene

      Eliminar