domingo, 14 de abril de 2013

Lightning/Lynet/ Rayo McQueen kake

Neste kake som ble laget her i huset var til min lille prins 2 årsdag i Oktober i fjor. Minstemann var på den tiden ,og er fortsatt,veldig opptatt av Lynet Mcqueen,så da måtte mamma til pers og lage en 3d Lynet Mcqueen kake. Var faktisk lettere enn jeg hadde trodd og jeg ble veldig fornøyd med resultatet.
Lille prinsen min ble også veldig glad for kaken og var ikke ett sekund i tvil om hvem det skulle forestille. Han utbrøt fornøyd se mamma se,det er Rayo McQueen (det heter nemlig Lynet på spansk). Godt smakte det også og hele kaken forsvant, så da tar jeg det som bevis på at den falt i smak hos flere enn meg.
Om du vil prøve trenger du følgende;

          en rund kakebunn         /      un bischozo redondo
                bringebær               /             frambuesas
       sjokoladesmørkrem       /      crema de mantequilla 
             sukkerpasta              /                 fondant

Jeg valgte å bruke en sjokoladekakebunn denne gangen, oppskriften og fremgamgsmåten på å lage den jeg brukte ,finner du her inne på bloggen. Du kan i prinsipp bruke en hvilken som helst kakebunn bare den er litt stødig, og den bør nok bakes i minimum en 26cm fom ,ellers blir bilen veldig liten. Deretter lagde jeg dobbelt porsjon av denne sjokoladesmørkremen for å fylle kaken med og til å smøre den opp. Pass på å ha nok smørkrem da denne fungerer som lim mellom de ulike delene,jeg puttet litt friske bringebær innimellom lagene i kaken for å få litt mere smak på kaka, men man må begrense seg med fyll til slike 3d kaker ellers blir de fort skjeve og rare.
Jeg glemte igjen å ta bilder av hvordan jeg skjærte opp og monterte kaken så jeg får prøve å beskrive det, dessuten ser man litt på bildet over hvordan jeg konstruerte selve kaken. Begynn med å skjære av ca 5cm på hver side av kaken, del så den resterende biten i to og "lim" den ene delen oppå den andre med smørkrem. Husk å putten noen bringebær i mellom. Deretter deler du den ene 5cm brede delen av kaken i to, og plasserer de to delene på toppen av de sammenlimte delene med den rette delen der du vil ha fronten på bilen din.Til slutt skjærer du av en liten firkantet bit av den resterende kakebiten og "limer" den fast bak på bilen, slik at du får en spoiler. (Mener å huske at det er det det heter) Håper det var til å forstå,lover å huske å ta bilder neste gang jeg lager en bilkake.
Deretter må hele kaken smøres opp med smørkrem slik at den blir klar til å dekkes av sukkerpastaen. Jeg brukte denne smørkremen det eneste jeg gjorde forskjellig var å piske inn 2 spiseskjeer med bakekakao slik at det ble sjokoladesmørkrem. Så var det bare å sette igang med å farge og kjevle sukkerpastaen. Jeg brukte ferdigkjøpt sukkerpasta denne gangen ,den røde kom til og med ferdigfarget, så den delen av oppgaven gikk veldig greit
Det er ikke helt lett å få sukkerpastaen til å ligge pent på slike kaker , jeg måtte lage ett par skjøter , men jeg passet på å enten få disse i hjørnene eller på steder hvor jeg visste at jeg kom til å dekke over med andre dekorasjoner og detaljer.
Nå er jo Lynet McQueen veldig detaljrik, men jeg valgte å forenkle han litt ned,droppet blandt annet den kompliserte logoen han har på panseret,litt på grunn av tid og litt på grunn av min dårlige erfaring når jeg lagde Monster High kaken med logo.
 Men synes han ble fin uansett jeg. Juksa litt med dekorasjonene og satte på ett stort 2 tall på panseret istedet for logoen, da lille prinsen min fylte 2 år.
På taket satte jeg på lille prinsen sitt navn, også i gule bokstaver selvsagt. Litt lyn både på sidene og bak på bilen måtte også på plass. Hjul,lys,øyne og munn ble også skjært ut i sukkerpasta og satt på plass. Synes selv han ligna ganske mye jeg ,uansett om det manglet en del detaljer.
Jeg knute noen helt vanlige mariekjeks til smuler slik at Lynet McQueen fikk sand rundt seg på kakefatet. Superenkelt men veldig effektfullt. Lille prinsen blåste selvsagt ut lyset uten problemer, man er da ikke 2 år og stor gutt for ingenting.
 Tent nå er det ikke lenge til han fyller 3, på tide å bli flinkere til å legge ut innlegg med en gang kakene er ferdige her på bloggen skjønner jeg, stor gutt blir han, lille prinsen min. Vel håper du ble inspirert, og jeg kan love deg opptil flere stjerner i mammaboka om du serverer denne til din lille prins. Garantert suksess!
                                       Ha en fin bakedag videre!




No hay comentarios:

Publicar un comentario