lunes, 1 de abril de 2013

Påskekake nr 2

Inspirasjon til denne påskekaken fikk jeg en dag jeg klikket rundt på pinterest,mye fin inspirasjon å hente der. Har hatt ideen i hodet en stund, så da jeg ble spurt om jeg kunne lage enda en 2 års kake til Sofias familieselskap, og igjen fikk frie hender med temaet dukket denne ideen opp igjen. Påskekake som passer fint som bursdagskake ble det dermed til Sofias  andre bursdag.
 Selve kaken bestod av en sjokoladebunn som du finner oppskriften på her inne på bloggen. Denne kaken blir høy og fin og kan fint deles i tre like deler, men jeg ville ha en enda høyere kake så jeg lagde også ett sukkerbrød etter tre like oppskriften som du finner her på bloggen. Når jeg stablet opp kaken la jeg annenhver gang sjokoladekake og sukkerbrød,det gir også en morsom effekt når kaken skjæres opp.
Jeg brukte to ulike fyll i kaken denne gangen, det første var bringebærmousse som ble laget etter den samme oppskriften som denne skogsbærmoussen, den eneste forskjellen var at jeg byttet ut skogsbærene med 200 gram bringebær. Det andre fyllet var kindersjokoladefluff, som jeg lagde etter denne oppskriften;

                   3dl fløte                   /                3 dl de nata
       180g kindersjokolade      /     180g de chocolate kinder

Smelt kindersjokoladen din i fløten, IKKE la det bli så varmt at det koker, avkjøl så og la det hele stå i kjøleskapet i minst 8 timer før du pisker det som vanlig krem.
Deretter ble kaken trekt med sjokoladesmørkrem ,jeg brukte dobbelt porsjon av denne smørkremen ,siden denne kaken ikke skulle trekkes med sukkerpasta trengte jeg litt mer smørkrem enn vanlig,dessuten la jeg til 3 spiseskjeer kakao slik at smørkremen ble brun, da kaken skulle se ut som en trestamme.
Jeg lagde dessuten en grop med en iskremskje på hver side av kaken før den ble trekt med smørkrem,du finner straks ut hvorfor. Deretter begynte jeg å forme hodet til en kanin i sukkerpasta.
Deretter var det kaninens stump som sto for tur , og deretter ble både stump og kaninhode festet i kaken,der jeg hadde lagd en grop med iskremskjeen. Ideen var at det skulle se ut som en kanin var på vei inn i trestammen og en kanin på vei ut av trestammen, synes det ble veldig bra og morsomt.
Deretter ble resten av trestammen (les; kaken)pyntet med blomster i forskjellige former,størrelser og farger. Alle laget i sukkerpasta,siden selve kaken har smørkremen som det ytterste laget er det bare å "lime" sukkerpasta dekorasjonene rett på kaken.
Jeg lagde dessuten en bord av grønne sukkerpasta blader rundt hele kaken og på toppen plasserte jeg en sommerfugl. Alt dette ga en skikkelig vårfølelse. Når man så kaken fra siden kunne man se den ene kaninen på vei inn og den andre på vei ut av trestammen.
Det fine med denne kaken er at den er like fin på baksiden som på fremsiden, eller det er vel egentlig ingen fremside eller bakside.
Må nok innrømme at den siden av kaken jeg selv likte best var den med kaninstumpen som stakk ut, morsom og samtidig så søt.
Smakte ikke selv på kaken denne gangen da den var en gave , men jeg har fått rapporter på at den smakte godt og at designen var en hit hos de minste i bursdagsselskapet og hos selve bursdagsbarnet på 2.
Dette var en gøyal kake å lage, det meste gikk smertefritt og det er alltid gøy å se ideer som man har i hodet bli gjort til virkelighet. Håper dere ble inspirert til å prøve enten det er til en bursdag eller som påskekake.
                             Ha en fin påskedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario