lunes, 17 de diciembre de 2012

Sjokolade med karamellfyll

Litt godteri må man ha til jul og i år har jeg smakt og eksprimentert meg frem til disse godbitene, sjokolade med karamell fyll.
 Det trengs litt tid til å lage dem , men det er slett ikke vanskelig , og det er verdt forsøket tro meg. Smaker herlig, og hvem teller vel kalorier i julen. Om du vil prøve trenger du følgende;

              havsalt              /                  sal gorda
             non-stop            /                  lacasitos
       melkesjokolade      /           choclate de leche
   70% mørk sjokolade  /         chocolate negro 70 %
           25g smør           /            25g de mantequilla
        100g sukker         /               100g de azucar
    1,3dl kokosmelk      /           1,3 dl leche de coco
           1dl fløte             /                   1dl de nata
    1ts vaniljesukker    /   1 cucharadita de azucar vanillado

Begynn med å lage karamellfyllet ditt, det skal avkjøles helt og stå en stund i fryseren før du kan bruke det, og det tar litt tid. Smelt smøret i en kjele, ha i kokosmelk og fløte bland det godt, deretter har du i sukker og vaniljesukker. la plata stå på svak varme til sukkeret "smelter" og det begynner å koke.
La det koke på svak varme en 45 -55 minutters tid, rør om av og til. Ha så karamellen over  i en plastikkboks eller lignende som du har dekket med bakepapir. La den avkjøles helt før du setter den i kjøleskap over natten, om den står i kjøleskap en dag eller to ekstra gjør absolutt ingenting det heller.
 Før du begynner med å smelte sjokoladen din, tar du karamellen ut av kjøleskapet og setter den i fryseren i ca 10 minutter, det gjør at den blir hard nok til å forme små kuler slik at den blir lett å plassere som fyll i sjokoladen din. Smelt så sjokoladen din enten over vannbad eller i mikroovnen.  Jeg smeltet først melkesjokoladen denne gangen. Når sjokoladen er smeltet trenger du små former, jeg har bla en blomsterform som jeg bruker til å lage sjokolade i, om du ikke har silikonformer kan du bruke isbitformer eller mimimuffinsformer for eksempel. Siden melkesjokolade som regel er barnas favoritt la jeg en non- stop i bunnen på hver av blomstene i silikonformen min.
 Deretter fyller du halve formen med den smeltede sjokoladen, sett så formen i fryseren i ca 5 minutter slik at sjokoladen stivner. Ta så formen ut og plasser en liten karamellkule i midten av hver sjokolade, dette er en veldig klissete jobb, fyll så opp med mere melkesjokolade , før formen får seg nok en runde i fryseren.
 Når sjokoladen har stivnet tar du bitene ut av formene sine og vips er sjokoladen ferdig. Ikke bli fristet til å ta mye karamell i hver bit, for den vil da flyte ut fordi den ikke blir godt nok dekket av sjokoladen.
 Med den mørke sjokoladen gjorde jeg akkurat det samme, bortsett fra at jeg byttet ut pynten i bunnen på formene med litt julestrøssel og sammen med karamellen hadde jeg også i litt havsalt.
 Det ble smaskens, kombinasjonen søtt og salt er absolutt min favoritt. Ungene knasket sporenstreks i seg ett par av de med melkesjokolade og de ble også godkjente. 
Disse er også kjempefine å gi bort som gave om du er bedt bort i julen. Pakk dem fint inn i cellofan og knyt en pen sløyfe på eller bruk en fin boks . Garantert en gave som blir satt pris på.
Som sagt så er det ikke vanskelig bare at det tar litt tid med karamellen, om du prøver så la meg gjerne få vite hvordan det gikk, håper du ble fristet.
                               Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario