sábado, 8 de diciembre de 2012

Pepperkakeyoghurt

Fortsetter med litt flere ideer til frokostbordene i julen. Som sagt så er de lange frokostene i julen og romjulen noe av det beste jeg vet med julen. Noe av det beste jeg vet er også youghurt, vi konsumerer uhorvelige mengder med yoghurt i året i denne familien, det går med en 7-8 beger hver dag. Så jeg ble straks interresert da jeg kom over en artikkel i ett blad om hvordan lage egen yoghurt. Måtte sporenstreks prøves ut og det var superenkelt og det ble veldig god yoghurt ut av prosjektet. Neste skritt var å smakssette yoghurten og ut av diverse prøver kom pepperkakeyoghurt. En hit her i familien.
Vel verdt å prøve og kan med fordel nytes av både store og små ved lange romjulsfrokoster. Om du vil prøve trenger du følgende;

                    1 l hel melk               /      1 l leche fresca entera
            2ss yoghurt naturell         /   2 cuharas de yogur naturall

Vet det er litt ironisk , men du trenger faktisk yoghurt for å lage yoghurt. Selve prosessen er veldig enkel , men tidkrevende ,så du må ha litt tålmodighet. Ha melken din i en tykkbunnet kjele og varm den opp til den er mellom 37 og 40 grader varm. Jeg har ikke noe termometer så jeg brukte finger metoden, jeg kjente etter med fingeren og når melken var litt varmere en fingeren min tok jeg den av platen.
 Deretter rører du ut 2 spiseskjeer med yoghurt naturell i den varme melken, rør godt til all yoghurten er oppløst. Deretter heller du blandingen over i en bolle med lokk. Pakk så bollen inn i en plastikkpose og sett den på ett lunt sted.
 Jeg satte den på varmekablene på badet, det fungerte utmerket. Har du ikke varmekabler , pakk bollen inn i ett håndkle, det er viktig at melken holder seg varm så lenge som mulig. Så er det bare å vente, la bollen din stå i minst 8 timer, eller gjør som meg jeg lot den stå i 12. Det er viktig at bollen står i ro og at du ikke rører i den. Voila, når du pakker ut bollen har det skjedd noe magisk og du har fått 1 liter kjempegod yoghurt naturell.
 Du kan nå selvsagt smaksette yoghurten din som du vil, men pepperkakeyoghurt var virkelig godt. Jeg brukte følgende til ett glass pepperkakeyoghurt;

         2 pepperkaker             /              2 galletas de jenjibre
            5 valnøtter                 /            5 nueces de calefornia
      1ss morell syltetøy        / un poco de mermelada de cerezas
    10 tørkede tranebær       /           10 grosellas rojos secos

Knus pepperkakene dine slik at du får smuler og hakk valnøttene dine i små biter. Deretter legger du opp lagvis med pepperkakesmuler,tranebær, yoghurt,valnøtter og syltetøy i ett glass.
Serveres umidellbart og nytes. Yoghurt som smaker jul er ikke noe man spiser hver dag. Ungenes nye favoritt her i huset og også fint som ett lite mellommåltid. Nå skal det eksprimenteres med flere smakstilsettinger. 
Oppbevar yoghurten din i en lukket beholder i kjøleskapet. Jeg brukte ett par tomme syltetøyglass. Den første porsjonen jeg laget holdt seg fint i en uke, men det kan godt være at den holder seg lengre . Prøv du også, du vil ikke angre ,det smaker mye bedre enn kjøpeyoghurt. 
Veldig enkelt og gøy for barn å være med på også,og nabogutten som ikke liker yoghurt, men han liker pepperkaker, spiste også opp hele glasset,rart det der, men det er noe spesiellt med hjemmelaget. Prøv da vel og la meg gjerne høre hva du synes.
                                 Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario