domingo, 22 de abril de 2012

Plommesyltetøy

Syltetøy må man ha i huset, til rundstykkene som du finner oppskriften på i dette innlegget, til den lange frokosten, til vafler som stekes ,til lefser, kort sagt syltetøy har mange bruksmuligheter. Dette syltetøyet passer til det meste og smaker utsøkt. 
Jeg spiser ikke så mye syltetøy når sant skal sies, men når jeg spiser det foretrekker jeg hjemmelaget fordi spansk ferdigkjøpt syltetøy er av det heller dårlige slaget, så da lager jeg heller mitt eget. Og dette plommesyltetøyet er helt etter min smak. Om du vil se om du liker det trenger du følgende;

              500g plommer        /        500g  de ciruelas
                  1/2 sitron            /              1/2 limon
                   1/2 eple            /             1/2 manzana
                  2dl sukker         /             2 dl de azucar
              en kanelstang       /      una rama de canela

Begynn med å ta steinene ut av plommene dine, bruk gjerne blandede slag, jeg brukte gule og røde denne gangen fordi det var det jeg hadde i kjøleskapet.
 Skrell eplet ditt og fjern frø og kjernen, bruk gjerne ett eple av den syrlige typen. Del så plommene og det halve eplet i biter, ha de i en kjele og klem saften av den halve sitronen over dem. Hell deretter sukkeret over frukten i kjelen også, og rør det hele godt sammen. Ha i kanelstangen og la så det hele stå på kjøkkenbenken i ca 30 minutter , til saften av plommene begynner å sive ut.
La så hele blandingen koke opp, skru ned varmen på plata og la det hele stå å putre og småkoke i ca 45 minutter. Deretter bruker du en stavmikser og kjører hele blandingen din glatt. Sett så kjelen tilbake på kokeplata og la det putre videre i 30 minutter til. Avkjøl litt før du heller på rene glass med lokk , og oppbevares mørkt og kjølig. Holder seg fint i kjøleskap ett par ukers tid, om det er noe igjen etter den tid. Jeg er som sagt  ikke noen stor syltetøyspiser, men dette klare hverken jeg eller noen andre i familie å motstå. Enjoy!
                                   Ha en fin søndag videre!

4 comentarios:

  1. Jeg forsøkte en forenklet versjon av dette syltetøyet, med mindre koking og ingen mosing, og det ble aldeles nydelig! Nå er jeg i gang med posjon nr tre! Genialt med plommer, sitron, eple og kanel! Tusen takk!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Ikke noe å takke for,bare hyggelig å høre at noen faktisk prøver de oppskriftene jeg legger ut. Takk for at du titter innom bloggen. Ha en fin dag

      Eliminar
  2. Hei, så spennende ut, men noen spesiell grunn til at dette skal koke i over 1.1/2 time, det er veeeeldig lenge ? Normalt trenger ikke syltetøy koke mer enn 10 minutter...

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. De plommene jeg bruker er veldig saftige så det blir mye væske derfor pleier jeg å la det putre lenge,synes også det smaker bedre når det småkoker over lengre tid men det kan godt være at det bare er i hodet mitt haha. Prøv deg frem smak underveis så får du ett syltetøy som passer helt etter din smak. Blir glad om du forteller meg hvordan det gikk Ha en fin dag og takk for at du kikker innom bloggen

      Eliminar