lunes, 15 de abril de 2019

Påske:Sitron og valmuefrø donutmuffins

I dag byr jeg på noe jeg har kalt donutmuffins ,fordi i orginaloppskriften som jeg har hatt på prøvelisten min en stund sto det donuts ,men alle som prøvesmakte disse trodde de var en slags muffins, så her er det bare å bake selv for å se hva du syntes. Uansett så var de kjempegode og siden sitrusfrukter hører påsken til , kommer disse under kategorien påskebakst.
Jeg lover deg at dette er godsaker som smelter på tungen.Orginaloppskriften til denne mener jeg å huske at jeg fant hos Mat på bordet, men som vanlig endret jeg den litt underveis.Oppskriften om du vil prøve deg på 12 donutmuffins med sitron og valmuefrø blir derfor følgende:

                 160g mel              /             160g de harina
             1ts bakepulver          /     1cdta de levadura royale
              3ss valmuefrø          /  3cda de semillas de amapola
               100g sukker            /            100g de azucar
           30g smeltet smør        /   30g de mantequilla derritida
                   1 egg                   /                  1 huevo
      finrevet skall av 1 sitron    /        ralladura de un limon
          saften av 1/2 sitron       /          zumo de 1/2 limon

Begynn med å sette ovnen din på 180 grader og deretter smører du donut formene dine godt, mine er vel strengt tatt ikke ordentlige donutformer, men mer en blanding av muffins og donutformer,men det gikk bra det også.Ha mel,bakepulver,valmuefrø og sukker i en bolle og bland det godt sammen.
I en annen bolle blander du sammen melken,egget,saften av en halv sitron og finrevet skall av en sitron.Pisk det sammen og ha deretter i melblandingen din litt etter litt mens du rører kraftig for hånd slik at det ikke dannes melklumper.
Du ender opp med en ganske tykk røre som du har i en sprøytepose,klipp ett middels stort hull og sprøyt ut deig i hvert donut hull til de er 3/4dels fulle. Veldig klønete forklart men du ser av bildene hva jeg mener.
Neste steg er å steke donutmuffinsene dine midt i ovnen på 180 grader i 12- 15 minutter, de begynner å bli gyllene rundt kanten og da skulle de være ferdig stekt.
Ta dem ut og la de avkjøles i 5-7 minutter i selve formene, deretter bruker du en skarp kniv og drar den rundt kanten på donutmuffinsene før du vipper dem ut og avkjøler dem videre på rist.
Disse donutmuffinsene smaker godt slik som de er,men om du vil ha mere donut feeling over dem kan du gjerne dekorere dem med melis og strøssel. Bland saften av den halve sitronen som du har igjen med melis og smør den deretter ut på hver donutmuffins og om du ønsker det kan du gjerne strø på litt fargeglad strøssel på.
Jeg pyntet noen med litt valmuefrø også og alle tre smaktre like godt. Jeg rakk aldri å fryse ned noen av disse men jeg tør påstå at disse fint kan fryses, men da uten frosting.Som sagt her i huset fikk de bein å gå på og gode skussmål så det er bare å handle inn ingrediensene før påsken kommer.
Håper at du fikk inspirasjon til påskebaksten nå og falt ikke disse i smak så finner du over 50 andre påskeoppskrifter her inne på bloggen,så håper jeg du titter innom snart igjen det kommer flere påskeoppskrifter.
Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario