jueves, 6 de diciembre de 2018

Safran krumkaker

I dag byr jeg på en klassiker fra de 7 slag i en litt ny versjon,nemlig safrans krumkaker. Jeg lover deg at disse kommer du garantert ikke til å bli skuffet over ,og disse kan fint gjøres om til en kjempegod juledessert med litt tyttebærkrem som fyll. Supert smaker de uansett og det er alltid morsomt å rocke opp de tradisjonelle julekakene litt.

Her i hemien ble de en STOR hit, både blandt store og små kan jeg rapportere om.Smakte helt nydelig. Om du vil prøve trenger du følgende ingredienser;

                  150g smør             /           150g de mantequilla
                 150g sukker           /                150g de azucar
                   150g mel              /                150g de harina
                      3 egg                 /                     3 huevos
              1ts vaniljesukker        /   1 cuhcaradita de azucar vanillado
               1 pakke safran          /          1 paquete de azafran
                 ca. 3 ss vann              /       ca 3 cuharas de aqua

Begynn med å smelte smøret og la det avkjøles litt. I mellomtiden pisker du en tykk eggedosis av eggene og sukkeret.
Kok deretter opp litt vann og la safranen løses opp i ca en spiseskje kokende vann. Jeg brukte malt safran denne gangen ,men du kan også bruke safran tråder om du ønsker det.
Bland sammen mel og vaniljesukker.Ha så vekselvis i melblandingen og det smeltede smøret i eggedosisen , mens du stadig rører godt.
Til slutt har du i det varme vannet med den nå oppløste safranen i, røren din får nå en nydelig gul farge.La så røren stå å svelle en god stund, min pleier å stå på benken i en times tid.

Deretter har du i ca 3 ss vann ,eller så mye vann du trenger for at røren får den rette konsistensen,og rører godt igjen før safrans krumkakene stekes på vanlig vis i krumkakejern.Ha gjerne litt smør i jernet før den første krumkaken stekes.

Til hver krumkake så bruker jeg en godt toppet spiseskje med røre.Det tar ikke lang tid før safranskrumkakene er ferdig stekt så pass på underveis for siden de er så tynne brenner de seg fort.
Form så raskt i den fasongen du vil ha dem , jeg liker den tradisjonelle fasongen jeg da, men her er det valgfritt. La dem avkjøles på rist,før du oppbevarer dem i en tett boks. Jeg får ca 20 krumkaker ut av denne oppskriften.
Som sagt en ny hit her i familien, så regner med at i år blir det både safranskrumkaker samt pepperkakekrumkaker og sjokoladekrumkaker som du finner oppskriften på her, og selvfølgelig de Klassiske krumkakene så her i huset blir det nok krumkakepressa som går varm fremover mot jul.

Ha en riktig fin førjulsdag og følg meg gjerne på instagram ,jeg heter Bakemester Snipp der også, for mine førjuls sprell. Håper du titter innom her igjen for mere juleinspirasjon.

   Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario