jueves, 27 de diciembre de 2018

Fiken og rom kake

Hei igjen til alle mine lesere ,jeg titter en snartur innom her i romjulen med ett tips til en kjempegod kake du kan bake nå som du kanskje har litt ekstra tid å bruke på kjøkkenet. Noe som gjerne blir til overs rundt i de tusen hjem etter julefeiringen er tørkede fikner,det gjør det ihvertfall hjemme hos oss, og hva er vel bedre enn å bruke dem i en kake istedet for at de skal gå til spille.

Jeg bakte en supergod fiken og rom formkake med mine og denne ble virkelig noe for seg selv. Smakte kjempegodt og en myk og absolutt herlig formkake som jeg annbefaler deg å prøve. Til en fikenkake trenger du følgende ingredienser:

                 200g fiken               /       200g de higos secos
                    1dl rom                /                1dl de ron
                 200g smør              /        200g de mantequilla
                    3 egg                   /                3 huevos
                2 dl sukker              /             2dl de azucar
            2ts vaniljesukker         /  2cdtas de azucar avanillado
              2ts bakepulver          /    2cdtas de levadura royale
                  2ts kanel               /          2cdtas de canela
            2ts kardemomme       /      2cdtas de cardamomma
                    4dl mel               /              4dl de harina
             1kokosyoghurt           /            1yogur de coco

Begynn med å ha fiknene dine i en liten kjele sammen med 1dl. rom.Kok det hele opp og la det koke på svak varme til fiknene er myke og begynner å løse seg opp.
Ha deretter de nå myke fiknene og væsken som er igjen i kjelen din over i en bolle og visp dem til en tykk grøt ved hjelp av en stavmikser. Neste steg er å røre smør ,egg og sukker hvitt. Pass på å bruke romtemperert smør, pisk det godt sammen før du har i den nå tykke fikengrøten du har.
Pisk videre mens du har i vaniljesukker,bakepulver ,kanel og kardemomme.Ha deretter i melet litt etter litt mens du hele tiden pisker videre slik at du får en jevn røre.Til slutt har du i kokosyoghurten din,skulle du ikke ha kokos yoghurt for hånden kan du også bruke vanlig nøytral yoghurt ,men kokosen setter virkelig den siste prikken over ien.
Ha deretter røren din over i kakeformen,det er viktig at du smører den godt og strør den slik at kaken ikke setter seg fast,bre kakerøren jevnt utover og stek deretter kaken midt i ovnen på 175 grader i 40-45 minutter.
Bruk en kakenål til å kjenne etter når kaken din er ferdig stekt,kakenålen skal komme tørr ut igjen. La fiken og rom kaken din avkjøles i formen i en 10 minutters tid før du hvelver den over på rist. Så er du klar til å spise ett lite stykke himmel,jeg lover deg at denne kommer til å forsvinne raskt for den er kjempegod.
Jeg hadde på litt melis og litt snøflak strøssel over min kake før jeg serverte den ,men det er helt valgfritt,den smaker like godt uten. Lunken med litt vaniljeis passer denne kaken også som dessert. Prøv denne du vil garantert like den,denne kaken kan fint fryses ned også så har du noe på lur i fryseren på det nye året.
Håper du fikk lyst til å bake i dag, jeg selv skal pakke kofferten for å vende snuta mot spania igjen,men jeg rekker nok å titte innom her igjen før året 2018 er over ,håper du gjør det samme.
Ha en fin romjul!.


No hay comentarios:

Publicar un comentario