lunes, 3 de diciembre de 2018

Safrangrotter med bringebær

Hold dere fast her kommer årets første oppskrift med safran, men det blir slettes ikke den siste denne julen. For meg smaker safran av jul og siden jeg bor i Castilla La Mancha her i Spania ,som er en av verdens største produsenter av safran, så må jeg jo slå ett slag for safranen, den kan nemlig brukes til så mye mer en bare lussekatter til Lucia dagen.Disse fikk bein å gå på her i huset og smakte helt herlig,perfekt som ett av de syv slagene til jul.


Inspirasjon til å bake disse fant jeg hos Fredriks fika der er det mye godt å finne. Jeg kan love deg at du ikke vil bli skuffet om du prøver deg på disse,de er dessuten veldig enkle å få til og det er jo alltid greit. Om du vil prøve deg på ca.30 stykker av disse herlighetene trenger du følgende ingredienser;


            1ts bakepulver           /     1cdta de levadura royal
                 4,5dl mel               /           4,5dl de harina
                1,5dl melis             /      1,5dl de azucar glace
                200g smør             /       200g de mantequilla
                0,5g safran            /           0,5g de azafran
           1ss kokende vann     /       1cda de aqua hirviendo
           bringebærsyltetøy     /    mermelada de frambuesas

Det første du gjør er å sette ovnen din på 200 grader.Begynn med å ha det romtempererte smøret ditt sammen med melisen i bakebollen og pisk det sammen til du får en jevn blanding. Mens dette piskes blander du safranen din med 1 ss kokende vann slik at den løses opp. Ha så safranblandingen din i bakebollen.
Neste steg er å vispe inn melet sammen med bakepulveret ,når deigen begynner å forme seg kan du med fordel slå av bakemaskinen din og kna deigen sammen med hendene mot slutten.Du får en fin og gul deig som du triller ut til to like tykke pølser på ett melet bakebord.
Bruk deretter en skarp kniv til å dele opp deigpølsene dine i ca 1cm tykke biter. Trill dertter hver deigbit til en kule og legg dem på ett bakepapirkledt stekebrett. Trykk en finger ned i midten på hver kule slik at du får en grotte i midten av deigen.
Hvert enkelt hull fylles deretter opp med bringebær syltetøy, jeg brukte en teskje til å fylle hullene med. Deretter stekes safrangrottene midt i ovnen på 200 grader i 10 til 12 minutter. De begynner å få litt farge i kantene ,da er de ferdig stekte. La de avkjøles litt på stekeplaten når du tar de ut av ovnen før du flytter dem over på rist.
Som sagt vanvittig gode og disse kan fint innlemmes som medlem av de 7 slag nå til jul. Prøv disse jeg lover deg at du ikke blir skuffet,det er dessuten en mulighet for at du må bake nok en porsjon før julen setter inn, det må nemlig jeg ,her er det allerede tomt i kakeboksen.Håper du vil prøve deg på disse og fortell meg gjerne hva du syntes om du gjør det,titt innom snart igjen for mere juleinspirasjon.
Ha en fin førjulsdag videre!





No hay comentarios:

Publicar un comentario