miércoles, 28 de enero de 2015

Turnkake

I fjor sommer da jeg var hjemme ble tantes største gulljente Pernille 11år, hjelp hvor ble det av tiden, og siden hun er en kjempeflink turner som stadig vekk vinner medaljer måtte det jo bli en turnkake til bursdagen. Tanta måtte klø seg i hodet litt før jeg kom frem til hvordan jeg best kunne representere turn på en kake,men til slutt ble det en fin turnkake.
Jeg benyttet meg av min vanlige sjokoladekakebunn som du kan lese om her på bloggen. Denne gangen prøvde jeg ett nytt fyll , som var særdeles vellykket, nemlig oreokrem. Til oreokremen trenger du følgende;

             1 pakke oreo      /       1 paquete de oreos
                  3dl fløte         /            3 dl de nata

Begynn med å knuse oreokjeksen din lett ved å legge dem i en pose og rulle en kjevle over ett par ganger. Deretter stivpisker du kremfløten din. Bland så det hele sammen , rør det sammen med en sleiv og vips så har du et av de godeste kakefyllene jeg har spist på lenge.
Denne oppskriften rekker til to tynne lag med fyll i en kake, men du kan med fordel lage dobbelt porsjon , det smaker bare ekstra godt. Deretter lagde jeg en porsjon av min smørkrem. Også denne ble farget rosa ved hjelp av litt rød pastafarge. Når du farger smørkrem , ha i en og en dråpe av pastafargen du bruker og rør godt for hver gang slik at du får akkurat den fargen du ønsker.
Jeg smurte så hele kaken med rosa smørkrem , deretter gjorde jeg det hele veldig enkelt, det var som dere sikkert husker tropevarme hjemme i norge i fjor sommer , så her måtte det brukes kjappe løsninger, jeg brukte en gaffel og dro runt kaken slik at den fikk litt mønster . Deretter spritset jeg ut en dekorkant med en stjernetipp nederst på kaken og lagde ett par border på toppen av kaken også.
Dagen før hadde jeg skåret ut forskjellige siluetter av turnere i svart sukkerpasta og disse ble limt på kaken ved hjelp av smørkrem. Noen fikk plass rundt på kaken og en på toppen av kaken. Noen svarte sukkerpasta stjerner fikk også være del av dekorasjonene.
Om du skal lage en lignende kake er det veldig viktig å gjøre klart sukkerpasta figurene en dag eller to i forveien ,slik at de rekker å stivne helt. Ett tips kan være å lage flere enn det du trenger , for når de tørker ryker de også lettere , så det kan være kjekt med noen ekstra. Snakker her av erfaring.
Oreofyllet ser kanskje ikke så smakfult ut her , men jeg kan love deg at det smaker nydelig. Dessuten gir kjekssmulene en deilig krønsj til kaka, og det synes jeg er veldig godt.
 Vel lysene ble blåst ut, kaka spist opp og tantes lille jente har plutselig blitt hele 11 år gammel. Håper du ble inspirert til å bake litt nå som du kikket innom bloggen her, om du prøver noen av oppskriftene blir jeg kjempeglad for tilbakemelding her på bloggen.
Eller om du følger meg på instagram, Bakemester Snipp der også, går det like bra med en kommentar der inne også. Uansett blir jeg alltid kjempeglad for å høre fra blogglesere, det gir lyst til å fortsette å blogge.
                                 Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario