lunes, 26 de enero de 2015

Karamell lakris pai

Her kommer det en oppskrift som dere må ta andres ord for enn mine for at den er god. Jeg er nemlig ikke så fryktelig glad i lakris, men så har det seg sånn at jeg har en søster og en mamma som elsker lakris, så da denne oppskriften dukket opp i en matblad ble jeg beordret til å prøve. Ifølge smakspanelet var den utolig god,så da får dere leserne ta deres ord for det.
Jeg smakte selvfølgelig selv også, og det smakte jo slettes ikke vondt, men det blir ikke min favoritt pai fremover. Er du som min mamma og søster lakriselsker, så trenger du følgende for å prøve;

Til paideigen;

          200g smør            /      200g de mantequilla
         1,2dl sukker           /         1,2dl de azucar
         ca. 5dl mel             /        ca. 5dl de harina

Til paifyllet:
          150g smør             /       150g de mantequilla
          1dl sukker              /            1dl de azucar
         1dl lys sirup            /             1dl de sirope
            1dl fløte               /               1dl de nata
           1ss kakao            /           1 cuhara de cacao
       3ss lakrispulver       /     3cuharas de polvo de regaliz
    2dl salte peanøtter     /      2dl de cacahuetes saladas


Begynn med å lage paideigen din da den skal hvile i kjøleskap i minst en time før den stekes. Skjær smøret ditt i terninger, husk at smøret må være kaldt, og kna inn sukkeret i smøret. Bruk hendene det går fint, kna så i melet litt etter litt, se ann melmengden din, deigen er ferdig når den er smidig og myk. Legg den så i plast i kjøleskapet i minst en time.
Trykk den så paideigen ut i en paiform med hendene, legg ett bakepapir oppi selve deigen etter at den er trykt ut ,og ha så tørkede erter eller lignende i paiformen, stek den så midt i ovnen i 10-12 minutter. Ta ut paiformen og la paiskallet avkjøles helt før du fjerner ertene.
Så er det tid for å lage fyllet. Begynn med å smelte smøret i en kjele, tilsett så sukker, fløte , sirup, kakao og lakrispulver. Kok så forsiktig opp blandingen til den når 120 grader, her trenger du ett sukkertermometer for å følge med på temperaturen. Vær tålmodig , det tar litt tid og ikke fall for fristelsen å bruke for høy varme da dette brenner seg lett. Rør om i blandingen av og til. Når den når 120 grader heller du blandingen over i det nå avkjølte paiskallet ditt, som du fyller med de salte peanøttene.
La det hele avkjøles før du pynter med litt mere peanøtter og så er det hele klart til å serveres. Som sagt blandt lakriselskere slo denne godt ann, hos meg ble det ikke helt det store, Om du prøver hører jeg gjerne hva du synes. 
                                 Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario