domingo, 21 de diciembre de 2014

Syvende alternative slag; Mantecados

Det siste og syvende alternative slaget for i år er noe som du finner på alle bord i spanske hjem i julen. Disse er typiske spanske julekaker, som selges i løsvekt med kilopris i alle butikker nå før jul. Disse sies også opprinnelig å komme fra Castilla La Mancha regionen der jeg bor i Spania.
Jeg må i all beskjedenhet få si at mine smakte 100 ganger bedre enn de ferdigkjøpte, og det har jeg også fått bekreftet av flere spanjoler som jeg har brukt som prøvegriser.Så om du vil prøve noe typisk spansk og ett alternativt slag til jul annbefaler jeg disse. Om du ble fristet til å prøve trenger du følgende;

             200g mel         /               200g de harina
           100g smult        /     100g de manteca de cerdo
           100g melis        /          100g de azucar glace
           50g mandler      /             50g de almendras 
             2ts kanel        /              2cdtas de canela

Dette er en litt uvanlig oppskrift som krever at du "tørker" melet før bruk. Så det er det første du må gjøre. Sett en stor panne på ovnen på middels varme og ha de 200g med mel oppi. 
Rør rundt av og til , melet ditt skal tørkes så stekeplaten må ikke være for varm, jeg hadde min på 4. La melet stå på platen i 20 til 30 minutter. Rør rundt av og til. Når melet begynner å skifte farge til beige da er det ferdig. I mellomtiden forbereder du resten av ingrediensene dine.Begynn med å male mandlene du skal bruke, jeg skoldet mine først , men du kan gjerne bruke dem med skallet på også.Mal mandlene og deretter toaster du dem litt i en stekepanne også . På medium varme i 5-10 minutter.
Når melet er ferdig tørket har du det i en bakebolle sammen med smulten. Smulten må være romstemperert, den skal ikke være flytende men ganske så myk. Ha så smulten i melet og rør det hele sammen med en sleiv til du får en hvit masse.
Deretter har du i melis og kanel og rører det inn i massen. Til slutt har du i de nå ristede malte mandlene. Dette er en deig det går fort å røre sammen og du trenger ikke engang bruke kjøkenmaskin, med en sleiv går det utmerket.
Deretter pakker du inn deigen din i plastfolie og lar den ligge i kjøleskap i minst en time. Om den ligger lenger går det helt fint, det viktigste er at den er gjennomkald når du begynner å forme kjeksen din.
Sett så ovnen din på 180 grader. Ta deigen din ut av kjøleskapet og trykk den ut med hendene til den er ca 2 cm tykk. Dette er en utrolig smuldrete deig og det er også slik den skal være så her vil det ikke være mulig å bruke kjevle. Trykk så ut med en rund utstikker kjeksene dine. Jeg brukte en blomsterformet utstikker, tradisjonelt er disse spanske julekakene enten runde eller formet slik som mine.
Det viktigste er at de ikke blir så altfor store fordi dette er mektige saker, så små og runde er stikkordene her. Legg dem så på en bakepapirkledt bakeplate. De kan ligge ganske så tett i tett da de ikke forandrer formen noe særlig under steking. 
De stekes så øverst i ovnen i 8-12 minutter. De skal begynne å skifte farg til en gyllen tone når de er ferdige. De får ikke den samme konsistensen som norske julekaker, men er mere kompakte og smuldrer seg utrolig lett så det gjelder å være forsiktig når du flytter på dem.
La så kjeksene avkjøle seg på stekeplaten.Før de blir helt kalde strør du over ett tykt lag med melis. Deretter bør de oppbevares i en tett kakeboks. 
De holder seg fint i 7-8 dager , men pass på for disse inneholder mye fett som kan harskne. Men det blir sikkert ikke ett problem da jeg av erfaring kan si at disse forsvinner ganske så fort ifra kakboksen. Av denne oppskriften fikk jeg 14 mantecados.
Håper du ble fristet til å prøve litt spansk julebakst også, jeg lover deg at du ikke vil bli skuffet. Da var de 7 alternative slagene til julebakst ute på bloggen, men følg gjerne med her inne og på instagram fremover ,for det blir mere julebakst og godterier resten av desember. .
                               Ha en fin førjulsdag videre!


No hay comentarios:

Publicar un comentario