viernes, 28 de marzo de 2014

Fredsagstapas; Guacamole

Jeg simplethen elsker guacamole og har aldri ett tapasbord uten,men la en ting være helt klart først som sist,den MÅ VÆRE HJEMMELAGET. Det finnes nemlig ikke sammenligning med den grønne guffa som du får kjøpt ferdig på boks,hjemmelaget smaker himmelsk og er tusen ganger bedre.
 Jeg simpelthen elsker guacamole som tilbehør til forskjellige tapas og siden guacamolen er mild i smaken "gifter" den seg godt med de fleste smaker på ett tapasbord. Om du vil prøve min versjon av guacamole trenger du følgende;

  1 moden avocado    /            1 aquacate
           1/2 lime               /         1/2 lima
            rødløk                 /       cebolla roja
             chili                    /           chile
             salt                     /            sal
           pepper                 /          pimienta

Begynn med å ta steinen ut av advokadoen din. Det lar seg lett gjøre om den er ordentlig moden.Del advokadoen i to og hakk kniven fast i steinen, vri kniven rundt og vips så løsner den av seg selv.Ikke kast steinen din,den trenger du kanskje til senere.
 Skrap deretter ut advokadokjøttet og ha det over i en skål.Press så ut over advokadokjøttet saften av den halve limen din. Hakk deretter opp 1 spiseskje med rødløk. Finhakk den så mye du bare kan, jo mindre biter jo bedre synes jeg. Deretter har jeg også i noen tørkede chiliflak, her bestemmer du litt selv hvor mye du vil ha i ,det kommer ann på hvor sterk mat du foretrekker.
 Jeg bruker tørket chili, og ikke fersk som de fleste gjør, da jeg på en ferietur i Mexico ble fortalt av en gammel meksikansk bestemor at det var hennes triks for å få den beste guacamolen, og bestemødres kunnskap på kjøkkenet skal man ikke kimse av, derav tørket chili. Så trenger du en gaffel og det hele er så såre enkelt som å mose guacamolekjøttet ditt sammen med de andre ingrediensene til du har en klumpefri og silkemyk guacamole.Smak til med salt og pepper. Stort enklere en dette blir det ikke.
Den samme meksikanske bestemoren fortalte meg at om du skal oppbevare guacamolen din en stund før den skal serveres så legger du steinen tilbake i den nå ferdige guacamolen, da beholder den sin friske fine grønnfarge og blir ikke gråaktig- Som sagt bestemødre skal man ikke kimse av.
Håper du ble fristet til å prøve, jeg kan love deg at om du gjør det kommer du aldri til å spise ferdigkjøpt guacamole igjen, dette er virkelig supergodt og superenkelt, det hele tar 5 minutter altså betydlig mindre tid enn om du skulle kjøre å kjøpe guacamole. Håper du prøver, du kommer ikke til å angre på det.
                                     Ha en fin fredag !

No hay comentarios:

Publicar un comentario