lunes, 10 de marzo de 2014

Art deco bursdagskake

Neste kake ut var min svoger Robertos bursdagskake. Jeg synes det er innmari vanskelig å finne ideer til kaker til menn, blomster og dill dall er liksom ikke akkurat det de setter pris på. Jeg hadde den dagen kaken skulle pyntes hatt en tekst om Art deco kunst i timen med mine elever på skolen og tenkte at det måtte være en ide til en "guttekake" og som sagt så gjort.
 Art deco kake ble det til Robert, en jeg ble superfornøyd med atpåtil. Synes den ble nettopp veldig art deco og passet perfekt til min svoger. Selve kaken gikk det ganske så knirkefritt å lage. Jeg brukte min vanlige sjokoladekakebunn som du finner oppskriften på her på bloggen.
Denne ble så delt i to og fylt med sjokoladefluff som du kan lese om og finne oppskrift på her. Den ble også fylt med friske jordebær og sjokoladeknapper , samt ananas og litt opphakkede valnøtter. En fortreffelig kombinasjon som smakte helt nydelig.
 Jeg liker å bruke litt nøtter og sjokoladeknapper som fyll i kakene mine. Det gir en fin "krunsj" og er litt uventet i en kake, bare pass på at det ikke er allergikere blandt gjestene.Kaken ble så smørt opp med smørkrem laget etter denne oppskriften.
 Deretter trakk jeg kaken med sukkerpasta, den er litt blåere enn det du ser på bildene. Så slapp jeg fantasien løs og lagde litt former og mønstre som minnet om art deco. Det var litt vrient å få det jevnt og pent men med litt tålmodighet løste det seg.
Var veldig i tvil hva jeg skulle sette på toppen av kaken , men til slutt ble det en fantasiblomst,synes den ble veldig dekorativ og stilren,dessuten ble det ikke en klassisk blomst som fort kan bli veldig feminin.
Var også veldig fornøyd med fargekombinasjonen på sukkerpastaen på denne kaken. Synes de to blåfargene matchet hverandre perfekt og den oransje ga balanse til det hele og gjorde at kaken ikke ble for grå og trist.
Jeg hadde litt royal icing stående i kjøleskapet og jeg var nesten ferdig med kaken, men følte at den manglet en siste touch. Dermed kom royal icingen frem og jeg sprøytet ut prikkene i forskjellige størrelser som du ser på toppen av kaken. Jeg brukte en wilton tipp 2 til dette.
Alt i alt var jeg superfornøyd med denne, stilren, maskulin og art deco i perfekt kombinasjon akkurat som jeg ville ha det. Håper du ble inspirert til å prøve.
                              Ha en fin bakedag videre!


No hay comentarios:

Publicar un comentario