viernes, 17 de enero de 2014

Tapas; Brokkoli fritters

Da var det fredag igjen og klart for tapas. Denne ukas tapas er mitt forsøk på å gjennskape Planet Hollywoods brokkoli fritters,og skal jeg være ærlig var mitt forsøk særdeles vellykket.Tør nesten driste meg til å si at mine smakte hakket bedre.Mine er også hakket sunnere vil jeg tro da jeg steker dem i ovnen,mens de som serveres på Planet Hollywood er frityrstekte.
 Disse kan også fint brukes som tilbehør til middagsmat om du ønsker det.Passer blandt annet ypperlig til laks.Om du vil prøve trenger du til denne ukas fredagstapas følgende;

         350g brokkoli        /            350g de broccoli
           2 store egg          /            2 huevos grande
    50g revet mozarella   /             50g de mozarella
     50g revet cheddar    /         50g de queso cheddar
       5ss brødsmuler       /      5 cucharas de pan rallado
             1ts salt             /          1 cucharadita de sal
              pepper             /                   pimienta

Sett stekeovnen din på 190 grader. Begynn med å skjære den tykke stilken av brokkolien din,og kok den deretter i så store biter som mulig i lettsaltet vann i 5 minutter. La brokkolien renne godt av seg. Ha så brokkolien i en bolle og klipp den i små biter med en saks.
 Så er det bare å ha i resten av ingrediensene i den samme bollen, egg, salt, litt pepper,de revede ostene og brødsmulene. Her i Spania får jeg kjøpt ferdige brødsmuler blandet med persille til å panere med, er usikker på om dette finnes hjemme i Norge. Om du ikke skulle få tak i det har du sikkert en tørr brødskalt som du kan male opp hjemme, det skulle gjøre samme nytten vil jeg tro. 
Deretter rører du det hele sammen med hendene til du får en jevn masse. Dette er en veldig populær jobb blandt de minste her i huset, akkurat passe seigt og ekkelt ifølge mammas lille gutt. Som forøvrig gumler disse som om det skulle være sjokolade, disse er en fin måte å"lure" i barn som er lite glad i grønnsaker litt grønt. Form så små kaker med hendene, jeg lager 10 kaker etter denne oppskriften, legg dem så på en bakepapirkledt bakeplate. 
Brokkoli frittersene stekes så midt i ovnen ved 190 grader i 12 minutter. Etter 12 minutter tar du dem ut av ovnen og snur dem, før du steker videre i ytterlige 12 minutter på den andre siden. Disse smaker best nystekte og bør nytes umiddelbart. 
Dette er en ganske så sunn tapas og som sagt ungene liker disse, jeg pleier å si att det er grønne monster hamburgere og da spiser både den kresne og den ikke så kresne her i huset.
Fint som tapas på fredagskvelden og smaker veldig godt sammen med iskald øl for den som liker det. Håper du fikk lyst til å prøve. Følg gjerne mine kjøkkensprell på Bakemester Snipp på instagram også.
                               Ha en strålende fredagskveld!

No hay comentarios:

Publicar un comentario